Vuosi 2017 alkoi

Joulu ja Uusivuosi oli levätty ja uusi martavuosi aloitettiin tammikuun toisella viikolla. Tällä kertaa ilman mitään aihetta. Ilta oli pyhitetty keskustelulle (no aika paljon puheenjohtaja oli äänessä), mutta kyllä me juteltiin. No ainakin kahvin juonnin ajan keskustelu kävi vilkkaasti. :)  Niin ja juteltiinhan me kesäretkestä. Palautteen mukaan toivottiin retkeä itään. Mehän olemme tehneet nyt muutaman kerran retken tuonne länteen ja länsi on ollut enemmänkin meidän retkikohteina. Puheenjohtaja antoi esimerkkejä minne ne voisivat suuntautua ja mitä matkan aikana voisi nähdä, jos itään päin lähdetään.

Kotka, Kouvola, Lappeenranta. Kaikki tuntuivat kiinnostavilta, mutta Kotka keräsi sitten kuitenkin suurimman kiinnostuksen. Hyvä kohde ja oikein sopiva martoille. Siellä on kauniita puutarhoja, hyvää ruokaa, historiaa, taidetta ja hyvät oppaatkin. Puheenjohtaja lupasi tehdä matkaohjelman vuosikokoukseen. Mäntsälän Martat suuntaavat kesäretkelle siis Kotkaan.

Puheenjohtaja kävi itse tutustumassa ja päivittämässä omaa Kotka-tietoutta viime elokuussa. Voit jo näin etukäteen katsella kuvia Kotkasta - puistojen kaupungista.  Lisää kuvia löytyy Keisarikin piti Kotkasta - Langinkosken kuohut ja mitä muuta. Itse olin ihastuksissa elokuisen matkani jälkeen.

Hallitus oli saanut aika vähän täytettyjä ohjelmaehdotuksia jäseniltä, joten oli syytä vielä hiukan jutella, jos löytyisi jotain mielenkiintoista. Puheenjohtaja kertoi myös jo muutamista marttailloista, joiden teema oli jo selvillä. -Lähdemme tutustumaan Kansallisteatteriin 8.2., kertoi puheenjohtaja ja laittoi ilmoittautumislistan kiertämään. Kansallisteatterissa teemme Taidekierron, jonka aikana kuulemme ja näemme teatterin taideaarteista. Tutustu ohjelmaan Taidekierto Kansallisteatterissa

Monella martalla oli mukana kutimet tai muuta käsityötä, joten puikot suihkivat vilkkaasti koko illan ajan.

Juteltiin myös meneillään olevasta vauvasukka-projektista, jossa meillä yhteyshenkilönä on Raisa Ala-Lipasti. Hän on luvannut viedä Mäntsälän Marttojen kutomat sinivalkoiset villasukat Järvenpäässä sijaitsevaan Lentävään Lapaseen, joka toimittaa ne sitten mm. Hyvinkään sairaalan synntysosastolle.

Suomi 100 v. juhlavuoden kunniaksi on ajateltu kutoa villasukat jokaiselle tänä vuonna syntyvälle vauvalle. Tämä ei ole varsinaisesti marttojen projekti, mutta myös martat ovat saaneet pyynnön sukkien kutomiseksi. Muutama meidän martoista onkin jo ilmoittanut kutovansa sukkia. Kiitos teille kaikille! Voit tuoda kutomasi vauvan sukat marttailtoihin pitkin vuotta - vauvojajan syntyy koko vuoden, joten tämä on pitkä projekti.