Vartissa valmista- martat keittiössä

Ensin kuunneltiin Sarin ohjeita.

Marraskuun toinen marttailta vietettiin keittiössä. Ruokamarttamme Sari Ollilan opastuksella valmistimme nopeasti valmistuvia ruokia, jos ei ihan vartissa, niin aika nopeasti kyllä. Jaoimme martat neljään ryhmään ja jokainen ryhmä valmisti pari erilaista ruokaa- suolaista tai makeaa. Täytyyhän meillä olla jälkiruokaakin.

Sari oli monistanut jokaiselle ohjeet ja hankkinut tarvittavat tarveaineet. Ei muuta kuin töihin. Uunit ja liedet päälle ja keitokset porisemaan. Jokainen martta tarttui töihinsä. Joku ruskisti kananpaloja, joku silppusi sipuleita, yksi teki leipästen taikinaa. - Kenellä on pippuria, missä on öjy, kyseltiin, kun valmistusaineet kiersivät keittiössä.

No mitä me sitten teimme? Yksi ryhmä valmisti raikaat smoothiet koko porukalle. Yksi ryhmä teki savukala-vihersalaatin. Joku valmisti minttu-hernesosekeiton ja kolmas ryhmä teki shakshoukaa, joka muuten oli varsin hyvää - niin hyvää, että olen itse valmistanut sitä jo kahdesti omassa keittiössäni. Mainio ruoka kasvissyöjälle.

Saimme myös maisteltavaksi pähkinä-broilerileikkeitä ja nopeaa chili con carnea sekä kotoisia kalapuikkoja. Nämä kalapuikot eivät ollet suinkaan suoraan paketista, vaan ne tehtiin kirjolohi- tai lohisuikaleista. Yksi ryhmä valmisti myös grilliperunaviipaleita ja niiden kanssa lime-jogurttikastiketta. Jälkiruuaksi tehtiin omenacrumblea. Ruuan kanssa oli tarjolla myös perunalepuskoita.

Kaikki mainioita ruokia. Illan parasko hetki oli siten maistella aikaansaannoksiamme? No onhan se mukava päätös mukavalle illalle, mutta kyllä se on varsin kivaa porukalla hääriä keittiössä ja oppia taas jotain uutta.

Kiitokset Sarille ja kiitos teille kaikille, jotka olitte mukana.