Vapaaehtoisten päivä Helsingissä

Koulutuspaikkana oli Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntasali Bulevardilla.
Ns. Bullankulma Annnakadun ja Bulevardin kulmassa.
Ensin kahvia, kiitos.
Ei marttaa ilman käsitöitä.
Jouko Marttila melkein lupautui martaksi. Siitä - ei kun esityksestä lahjaksi marttojen essu.
Tässä otetaan kuvaa Kaiku Helsnki Oy:n sosiaaliseen verkkoon.
Juuri oli puhuttu somesta. Oppit käyttöön.
Some, some - kuvaa verkkoon.
Vanhankirkon puiston syksyn arungonpaiste. Aurinko oli matalalla ja teki varjoista pitkät.
Helsingissä kannattaa nostaa katse kohti taivasta.
Silakkamarkkinoihin valmistautumista.
Espan syksy!

Uudenmaan Martat järjestivät Vapaaehtoisten päivän Helsingissä. Tilaisuus oli avoin kaikille martoille, jotka halusivat työkaluja omaan ja oman marttayhdistyksen toimintaan. Kaikki martathan tekevät omalla tavalla vapaaehtoistyötä toimimalla martoissa.

On talkootöitä: käymme tarjoilemassa kahvia erilaisissa tapahtumissa ja tilaisuuksissa. Milloin on veteraanien tilaisuus, milloin kulttuuritapahtuma, milloin seurakunnalla on tarvetta tarjoilutehtäviin tai jollakin kolmannella sektorilla toimivalla taholla. Martat järjestävät erilaisia kaikille avoimia luentoja ja koulutuksia, kutovat sukkia veteraaneille, vastasyntyneille, pakolaisille jne. Jokaisella yhdistyksellä on omia tapojaan tehdä hyvää ja auttaa.

Mutta ei pidä kuitenkaan unohtaa myös omaa oppimista ja virkistäytymistä. Jos on itse väsynyt, ei jaksa tehdä muille hyvää. Tätä korosti myös omassa esityksessään Uudenmaan Marttojen järjestöpäällikkö Anne Lempinen.

Päivän aloitti Marttaliiton toiminnanjohtaja Marianne Heikkilä, joka lennokkaaseen tyyliinsä kertoi Marttaliiton roolista, esitteli vapaaehtoistoiminnan tilastoja ja kertoi tulossa olevasta kotisivu-uudistuksesta. Marttatoiminnan tehtävä on edelleenkin kotien ja perheiden hyvinvoinnin edistäminen ja arjen hallinta.

Kaikki Suomen martat tekivät viime vuonna 360 000 tuntia vapaaehtoista työtä. Mehän kirjaamme nykyisin tekemämme tuntimäärät. Tuossa määrässä siis on kaikki vapaaehtoistyö marttayhdistyksissä, ei osallistumiset marttailtoihin muuta kuin vastuuhenkilöiden osalta. Emännät valmistelevat kahvit, leipovat leivonnaiset ja puheenjohtakin tekee  jokaisen marttaillan eteen vapaaehtoista työtä. Myyjäisiin leipomiset ja tarjoilut tilaisuuksissa, arpajaisten valmistelut, tilaisuuksien neuvotteluihin osallistumiset, tavaroiden hankinta, koulutuksiin osallistuminen jne. täytyy ilmoittaa yhdistyksen tilastovastaavaalle, joka Mäntsälän Martoissa on sihteerimme Sari.

Täytyy tunnustaa, että vasta tuntien kirjaaminen ylös avasi silmät huomaamaan kuinka paljon tunteja kukin tekee oman harrastuksen puitteissa.

Marianne Heikkilä käsitteli myös tulevaisuuden haasteita ja miten martat toimivat yhteiskunnallisina vaikuttajina. Meitä kannustettiin kovasti olemaan aktiivisia sosiaalisessa verkossa.

Tulevaisuudessakin marttajärjestö on johtava arjen asiantuntija ja kasvava kotitalousneuvontajärjestö, joka edistää kotien ja perheiden toimivaa ja kestävää arkea. Järjestö on näkyvä yhteiskunnallinen vaikuttaja. (Marianne Heikkilä). Arvomme ovat: avoimuus, rohkeasti oma itsensä, valintoja kestävään arkeen, onnistumisen ja oppimisen iloa, tehdään yhdessä.

Sosiaalista mediaa käsitteli myös seuraava luennoitsija Jouko Marttila Kaiku Helsingistä. Hän kertoi sosiaalisen median kanavista ja kertoi mihin kutakin kanavaa kannattaa käyttää ja miten. Twitter on enemmän valtakunnallisten asioiden kommentointiin ja jakamiseen. Facebook sopii yhdistyksen jäsentiedottamiseen. Kotisivut on hyvä olla ihan jokaisella yhdistyksellä.

Jouko Marttila kannusti sanomien selkeyttämiseen ja profiilien kuntoon laittamista. Kenen profiililla toimitaan.  Nyt hänen mielestä marttojen viestit antavat hiukan sekalaisen kuvan. On Martat vinkkaa facebook-sivua, on Marttaliittoa ja eri yhdistysten sivuja jne. Twitterissäkin on neljä eri "persoonaa" jne. Tähän Marianne Heikkilä vastasikin, että kotisivujen uudistuksella pyritään juuri kuvan selkiyttämiseen. Tarkoitus on helpottaa ihmisten surffailua, että haettu tieto löytyy nopeasti.

On muistettava, että jokainen päivitys kertoo tarinaa martoista ihan kaikille, niin nykyisille verkostoille kuin potentiaalisille uusille jäsenille ja kaikille, jotka verkosta tietoa etsivät. On tarjottava heille hyödyllistä, kiinnostavaa/yllättävää ja viihdyttävää tietoa. Jouko Marttilan mielestä oikea palveluasenne on, että seuraajat saavat päivityksessä jotain mitä he arvostavat. Ei kerrota sitä mitä itse arvostaa, vaan on lähdettävä siitä mikä on asiakkaalle/lukijalle/seuraajalle tärkeää.

Välillä oli sitten lounastauonkin aika. Salaattilounas maistui kaikille. Kiitos!

Lounaan jälkeen Uudenmaan Marttojen toiminnanjohtaja Pirkko Haikkala kertoi vapaaehtoistoiminnasta Uudenmaan Martoissa. Uudenmaan Martoissa on systemaattisesti kehitetty vapaaehtoistoiminaa. Yhdistysten toivotaan kannustavan jäseniä vapaaehtoistoiminan koulutuksiin. Piiri järjestää tapaamisia ja koulutuksia. On kässä-, puutarha-, vertais-, ruokamarttoja ja kansainvälistä marttatoimintaa. Kaikkia näitä toiminnan muotoja on tarkoitus myös laajentaa.

Järjestöpäällikkö Anne Lempinen kertoi eri alueiden marttayhdistysten yhteistyömuodoista ja mitä kaikkea tietyn alueen martat ovat tehneet. Espoossa eri marttayhdistykset ovat järjestäneet mm. kolme kertaa sienitapahtuman Haltiassa. Espoon Sellossa on ollut Garderoobi-tapahtuma. Anne kertoi myös tämän syksyn yhteistapahtumista ja mitä tapaamisia ja koulutuksia on ensi vuonna.

Ennen päivän päättymistä Marianne Hiekkilä vielä näytti missä mennään uusien kotisivujen kanssa. Marttaliiton sivuille on tulossa yli 800 ruokaohjetta. Niitä kuulema haetaan paljon.

Ikkunasta olimme vain katselleet kuinka upea syksyinen ilma ulkona oli, mutta ehdittiinhän me sitten itsekin siitä hiukan nauttimaan. Hei, hei tervehdykset ja taputukset päivän esiintyjille ja niin kukin lähti viettämään vapaa-aikaansa omalla tavallaan. Junanlähtöä odotellessa oli hiukan aikaa nauttia Helsingin vilkkaasta hyörinnästä. Paljon oli ihmisiä liikkeellä. Hiukan katselin ympärille Vanhan kirkon puistossa, joka oli aivan koulutuspaikkamme vieressä. Voi kuinka kauniit syksyn värit ja kaunis auringonpaiste. Aikaa oli kävellä Kauppatorille ja katsastaa miten kalastajaveneet valmistautuivat seuraavana päivänä avautuviin Silakkamarkkinoihin. Sitten Espan puiston kautta asemalle ja juna koti Mäntsälää.

Siinäpä tämä lauantai kului vapaaehtoistoiminnan merkeissä.

Ehkäpä sinä osallistut ensi kerralla Vapaaehtoisten päiville! Peukutan. Lähde tutustumaan piirin ihmisiin ja tutustumaan myös muihin marttoihin. Kuulemaan mitä muualla tehdään ja saamaan vahvistusta ja oppimaan uutta!

Vapaaehtoisten koultuspäivään osallistui puheenjohtaja Marjut.

.