Uudenmaan Sotaveteraanien juhla

Valmista on, vain vieraat puuttuvat.
Martat ajan hermolla. Seurakuntakeskuksesta oli suora näköyhteys kirkolle. Koskakohan ne vieraat tulevat?
Iloinen marttajoukko valmiina ottamaan vieraat vastaan. Mukana talkoissa myös kuvanottaja.
Nämä vieraat olivat Lopelta. Sain luvan kuvan julkaisuun. Kiitos!
Lopen vieraita.

Uudenmaan Sotaveteraanipiirin juhla pidettiin kauniina aurinkoisena lauantaina, 16.4.2016 Mäntsälässä. Juhlaohjelma tapahtui Mäntsälän 1866 käyttöön vihityssä kirkossa. Ruokailu ja juhlakahvit olivat Mäntsälän seurakuntakeskuksessa.

Juhla alkoi kirkossa klo 12 Suomen lipun saapuessa. Hartauden piti rovasti Pekka Panula. Tervetuliaissanat lausui Mäntsälän Sotaveteraanit ry:n puheenjohtaja Jukka Sipinen. Mäntsälän mieskuoro johtajanaan Arvo Räsänen lauloi Suomalaisen rukouksen. Juhlapuheen piti ministeri Elisaberth Rehn. Elisabeth Rehnin syntyessä hänen isänsä Anders Carlberg oli Mäntsälän kunnanlääkäri hoitaen yksinään valtavan pitäjän sairaanhoidon.  Rehnin vanhempien hauta löytyy Mäntsälän hautausmaalta.

Mäntsälän mieskuoro esitti myös Suomen laulun ja Veteraanin iltahuudon. Juhlaan toi tervehdykset Mäntsälän kunta, Puolustusvoimat ja Suomen Sotaveteraaniliitto. Juhlassa oli myös nuorten puheenvuoro. Päätössanat lausui Uudenmaan Sotaveteraanipiirin puheenjohtaja Olavi Kurko. Juhla päättyi Maamme lauluun ja Suomen lipun poistumiseen.

Kirkossa pidetyn juhlan jälkeen vieraat saapuivat seurakuntakeskukseen, jossa oli ruoka- ja kahvitarjoilu. Ruuan ja kakut olivat valmistaneet seurakunnan emännät. Mäntsälän Martat hoitivat tarjoilun.

Vieraita oli yli 200, mutta tarjoilu hoitui sujuvasti. Marttoja oli talkoolaisina 14 henkeä. Tarjolla oli maistuvaa lohikeittoa ja kahvin kanssa tarjottiin kuivakakkua. Ennen vieraiden saapumista martat liinoittivat ja kattoivat pöydät. Lasit, lusikat ja voiveitset sekä voilautanen katettiin jokaiselle valmiiksi kuin myös lautasliinat ja kahvikupit. Pöytään laitettiin valmiiksi myös leivät ja voit sekä kuivakakut. Jokaisen pöydän päässä oli myös vesi- ja kotikaljakannut. Varsin hienolta ja juhlavalta salissa näyttikin ennen vieraiden saapumista.

Juhlapukuiset vieraat asettuivat paikoilleen ja ruokailu pääsi alkamaan. Kovasti vieraat kiittelivät lohisoppaa ja hyvää se olikin. Tämän parempia vieraita emme olisi voineet saada. Vanhin vieraista oli 103-vuotias! Kukapa olisi uskonut. Eräs martta totesikin, että ensimmäisen kerran hän tarjoili 103-vuotiasta. Aika moni meistä ehkä tapasi ensimmäisen kerran tähän kunnioitettavaan ikään yltäneen.

Ruuan päälle nautittiin vielä kakkukahvit ja sitten oli kotimatkan aika. Vieraat olivat eri puolilta Uuttamaata, joten toislla oli hiukan pidempi ja toisilla lyhyempi matka. Vieraiden lähdettyä martat aloittivat salin siivouksen. Likaiset astiat emännille keittiöön pesuun, liinat pyykkiin ja tavarat paikoilleen.

Juhlan järjestelyissä olivat mukana: Uudenmaan Sotaveteraanipiiri ry, Mäntsälän Sotaveteraanit ry, Mäntsälän kunta, Mäntsälän seurakunta, Mäntsälän Mieskuoro, Mäntsälän Reserviupseerikerho ry, Mäntsälän Reserviläiset ry, Keski-Uudenmaan Rauhanturvaajat ry, SPR Mäntsälän osasto ja Mäntsälän Martat.

Kiitos kaikille järjestäjille ja marttojen talkoolaisille! Yhteispelillä se sujui. Paljon tuli askelia, mutta hyvä mieli oli meillä jokaisella.