Täällä taas - pikkujouluilta Mäntsälän Suurlavalla

Jouluiset harmonikan sävelet toivottivat martat tervetulleeksi pikkujouluihin.

Viimeinen marttailta vietettiin jouluisissa tunnelmissa - pikkujoulu Mäntsälän Suurlavalla. Tämä oli jo kolmas kerta, kun kokoonnuimme pikkujouluihin Mäntsälän Suurlavalle. Eikä paikka tuottanut nytkään pettymystä. Ruoka oli erinomaista. Ravintolasali ei ole liian iso, mutta ei pienikään, vaan oikein sopiva. Ravintolapöydät oli katettu kauniisti. Oli jouluista tunnelmaa.

Martat saapuivat ajallaan - kuten aina. Jouluinen harmonikkamusiikki tervehti tulijoita. Meillä on ollut ilo saada joukkoomme soittotaitoinen martta, joka tarjoutui soittelemaan joulumusiikkia iltamme alkuun.

Ennen kuin päästiin ruokapatojen ääreen, puheenjohtaja kertasi kulunutta vuotta. Taas oli ihmetyksen aiheena kuinka paljon olimme ehtineet vuoden aikana.

Olimme saaneet hyviä puketumis- ja kävelyohjeita Riitta Pullalta, olimme kuulleet kirjailija Kirsi Mannisen tarinointia ja kuulleet miten syntyi salanimi Enni Mustonen, olleet itse floristeina, kuulleet uniapneasta ja kuinka tärkeää on harjoitella lantionpohjalihaksia, tutustuneet villiyrtteihin, reippailleet Haukankierroksella, tutustuneet alpakkatilaan, käyneet hattukutsuilla ja etsineet itsellemme oman tyylisen hatun - niin ja myös löytäneet. Olimme tehneet ruokaa vartissa valmiiksi, matkaneet Afrikkaan asti marttamatkan siivillä, askarrelleet jouluisia koristeita, tutustuneet Mäntsälän 150-vuotiaaseen kirkkoon ja opetelleet luopumaan turhasta. Jaa kuinkakohan se on itse kullakin onnistunut?

Marttailtojen lisäksi olemme osallistuneet veteraanikeräyksiin, olleet tarjoilemassa useammassakin tilaisuudessa, leiponeet Yhteisvastuukeräyksen myyntipöydälle ja Sepänmäen markkinoille. Martat ovat mukana kotouttamassa pakolaisperheitä. Ensimmäiselle perheelle valmistettiin lämmin ateria heidän saapuessa Mäntsälään, uuteen kotiinsa. Niin ja tehtiinhän me kesäretkikin, aurinkoiseen Naantaliin. Retki saa vieläkin hymyn huulille, niin mukavaa meillä oli.

Paljon on tapahtunut ja paljon olemme taas oppineet ja hauskaa on ollut. Eikös vaan. No meidän marttailloista ja tapahtumista voitte kukin lukea näiltä meidän kotivisuilta. Joka ilta on dokumentoitu. Muistoihin on kiva palata.

Puheenjohtaja myös kiitteli kaikkia aktiiviseja marttoja, jotka ovat aina valmiit lähtemään yhteisiin talkoisiin ja erikoiskiitos tietysti hyvälle talkooryhmälle ja Vaahteran Tiinalle, joka jaksaa organsoida tilaisuuksia ja hankkia talkooväkeä paikalle. KIITOS! Kiitos on osoitettava myös hallitukselle, joka on puheenjohtajan kanssa ollut vastuussa vuoden ohjelmasta. Sitten kiiteltiin myös puheenjohtajaa. Varapuheenjohtajan sanat lämmittivät, sillä kukapa ei kiitoksista pitäisi ja parasta on tietysti kuulla, että toimintaan on oltu tyytyväisiä. Tottahan se myös on, että isossa yhdistyksessä riittää töitä ihan kaikille - myös puheenjohtajalle.

No johan me päästiin herkullisten ruokien ääreen. Mukava puheensorina täytti tilan. Syötiin ja nautittiin niin ruuasta kuin toistemme seurasta ja sitten saimme myös vieraita. Meille tuli laulamaan ja meitä laulattamaan nuorista mäntsäläläisistä koostuva lauluyhtye Saga. Jouluiset sävelet soivat ja omiakin laulutaitoja pääsi kokeilemaan.

Sitten oli aika toivotella hyvät joulut ja muistutella vielä omista myyjäisistä, että jospa jaksaisitte vielä yhden koitoksen. No kyllähän martta jaksoivat. Mutta myyjäisistä sitten omalla tarinalla.