Sisustusilta - nojatuolin uusi elämä

Saimme iltaan vieraaksi Tanja Kaipiaisen Sisustusorvokista. Hän kertoi omasta yrityksestään, jossa tekee sisustustekstiilejä, verhoilee huonekaluja, ompelee uusia päällysteitä tuoleihin ja sohviin ja kyllä hän tarvittaessa tekee sisustussuunnitteluakin. Tanja kertoi, että varsinkin vanhojen huonekalujen ehostaminen ja korjaaminen on hänelle kovin mieluista.

Kaikki käsillä tekeminen tuntuu olevan sydäntä lähellä, sillä Tnaja kertoi käyneensä mosaiikkikurssinkin ja nyt tekevänsä myös mosaiikkitöitä. Hän oli tuonnut iltaan mukanaan vanhan saunan löylymittarin ja jakkaran, jotka kummatkin oli tuunannut uuteen uskoon.

Paitsi, että Tanjalla on oma yritys Sisustusorvokki hänellä on veljensä kanssa yhdessä yritys nimeltä Kuovi. Kuovi on uusi kotimainen sisustuskankaiden ja tekstiilituotteiden valmistaja. Kuovin aihemaailma perustuu muotoilija Birger Kaipiaisen malleihin. Kaikkihan me tunnistamme Paratiisi-sarjan värikkäät kuviot. - Se on muuten oikeasti nimeltään Tarha, sanoi Tanja. Näin Birger oli sen itse nimennyt.

Kuovin mallisto kasvaa ajan henkeen sopivilla teemoilla ja väriyhdistelmillä. Tällä hetkellä Kuovin valikoimissa on kankaita, koristetyynyjä, liinavaatteita, pellavatuotteita ja ompelupalveluita. Kuovin tuotteita saa vain verkkokaupasta www.kuovi.fi  Kannattaa kurkata.

Tanja oli tuonnut mukanaan myös muutamia kangasnäytteitä ja kertoi, että verhoilee mielellään suomalaisista kankaista. Iloinen yllätys olikin kuulla, että Suomesta löytyy myös sisutuskankaita valmistava yritys - Annala. Tanja sanoi, että ei kovin mielellään verhoile asiakkaan kankaista, jos ei tunne kangasta. kaikki kankaat eivät vain ole yhtä kestäviä kuin toiset. Kun itse on hankkinut kankaan, tietää mikä sen kestävyys esim. on.

Saimme pienen työnäytöksen miten nojatuoli verhoillaan uusiksi ihan alusta alken. Ensin puretaan ja sitten laitetaan uudet jouset, joita sitten kiristetään. Voimaa saa käyttää. Sitten sinne tulee myös uudet meriheinät, uutta vanua, uusia välikankaita ja jossain vaiheessa sitä neulataan ja painellaan, jotta siitä tulee tasainen. No oli sillä työvaiheella joku hienokin nimi, mutta ammattisanastoa, joka ei maallikolle jäänyt mieleen. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin :) Niiteitllä kiinnitettään osa kankaista kiinni tuolin puuosaan ja myös vastaakin käytetään. Ihan hirveän monta työvaihetta. Lopuksi sitten verjoilukangas.  Joten, jos ihmettelette miksi hinta saattaa kivuta korkeksi (vanhahan ei saisi koskaan maksaa mitään), niin ei kannata ihmetellä, kyllä siihen työhön saa tunteja käytettyä.

Illan päätteeksi Tanja vie asiasta kiinnostuneet martat käymään omassa yrityksessään parin sadan metrin päässä Kulmiksesta.  Kymenkunta marttaa kävi sielläkin katsomassa. - ihania kankaita, huokailimme.