Sirkka Santapukki - oivalluksista virkeyttä

Tästä se alkaa...kahvipöytä valmiiksi.
Luennoitsijamme Sirkka Santapukki ja takana syksyinen luonto.

Terveys- ja muutosvalmentaja, kirjailija Sirkka Santapukki kertoi meille ajatuksiaan teemalla "Oivalluksista virkeyttä" syyskuun viimeisen päivän iltana. Tilaisuus oli kaikille avoin. Olimme varanneet Mäntsälän kunnantalon valtuustosalin. Tilaisuuteen ei ollut pääsymaksua, mutta keräsimme pienen kahvirahan. Martat olivat leiponeet ja ennen luentoa oli tarjolla kakkukahvit.

Sirkka Santapukki kertoi, että häneltä oli toivottu tälle alueelle luentoa. Me tietysti toivoimme, että saisimme mahdollsimman suuren yleisön. Ehkä muut samanaikaiset tapahtumat verottivat hiukan osallistujamäärää, mutta laskimme, että 80 henkeä seurasi Sirkan esitystä. Mukava määrä joka tapauksessa.

Sirkan yksi tärkeä oivallus on ollut, että autonomiseen hermostoon vaikuttavat asiat ovat yksilöllisiä. Ravinto, liikunta, uni ja rentoutuminen ovat tärkeitä asioita, joihin on synnyttävä oma oivallus. Muutoksissa ja elämän kriiseissä on luonnollista, että tuntee epämukavia tunteita. Tämä on jopa suotavaa. Jos haluaa päästä johonkin, sinne vie vain yksi tie, joka on oma tie.

Terveys, hyvinvointi, onnellisuus ja vapaus esimerkiksi ovat asioita, joita kukaan muu ei voi meille antaa. Ne täytyy luoda itse.

Kiitos kaikille osallistujille ja Sirkalle sekä iso kiitos ahkerille martoille tilaisuuden järjestelyistä.

Sirkka Santapukin luentomateriaali löytyy sivun alareunasta.

PDF-tiedostoKokemuksen uudelleenmäärittely 2015.pdf (67 kB)
Sirkka Santapukin luento 30.9.2015 Mäntsälän kunnantalolla
PDF-tiedostoMuutosvalmennus 2015.pdf (80 kB)
Seurakuntakeskus
Vesikannut pöytiin
Salaattikulhot pöytiin
Liinat pois pöydistä

Kehitysvammaisten kirkkopyhää vietettiin sunnuntaina 27.9. Mäntsälässä. Mäntsälään oli tullut vieraita mm. Järvenpäästä, Nurmijärveltä ja Hyvinkäältä.

Tapahtuma alkoi jumalanpalveluksella klo 10 Mäntsälän 1865 valmistuneessa punatiilisessä kirkossa. Vieraat tulivat jumalanpalveluksen jälkeen lounaalle seurakuntakeskukseen.  Kolmetoista marttaa oli auttamassa ruokatarjoilussa. Ensimmäiset martat olivat menneet jo klo 10 jälkeen kattamaan pöydät. Ennen vieraiden saapumista saatiin vielä viime hetken ohjeet. Ruokailuun oli ilmoittanut lähes 200 henkeä. Odotettavissa oli siis melkoinen puserrus, jotta ruokailu ei venyisi kovin pitkäksi ja jokainen saisi oman annoksensa pöytiin kohtuullisessa ajassa.

Keittiö annosteli ruuat valmiiksi lautasille ja martat kiikuttivat annokset kullekin pöytään. Monta askelta sai ottaa ennen kuin kaikki annokset oli kuljetettu ruokailijoille.

Ruuan jälkeen korjattiin astiat ja tarjoiltiin vielä kahvit kakkupalan kera.

Hyvin meni, vaikka jonoakin syntyi keittiön ovelle, mutta vieraat olivat kovin joustavia eikä kukaan hermostunut pieneen odotukseen.

Ruokailun jälkeen vieraille oli vielä ohjelmaa. Silloin ehtivät martatkin hengähtämään ja ruokailemaan. Kun viimeinenkin laulu oli laulettu ja vieraat lähteneet kotimatkalle, martat vielä siivosivat pöydät. Pöydät aseteltiin paikalleen ja tuolit kerättiin tuolivarastoon.

Kiitos ja kumarrus. työ oli kunnialla hoidettu ja seurakuntakin kovin tyytyväinen marttojen työpanokseen. Yhteistyöllä aina selvitään.

PDF-tiedostoOnnea valitsemallesi tielle!.pdf (107 kB)