Sieni-ilta kiinnosti

Syyskausi aloitettiin sieni-illan merkeissä Kulmiksessa. Sienistä oli tullut meille kertomaan Järvenpään Marttojen Eppu Silvasti, joka on kouluttautnut sienimartaksi. Eppu oli tuonnut mukanaan sieniä, mutta niin myös osa martoistakin.

Iloinen puheensorina täytti huoneen ja istumapaikat olivat melkein viimeistä sijaa myöten täynnä. Arvasin, että näin voi käydä ja olin yritätnyt vaihtaa kokoontumispaikasemme Ankkuria, mutta sielläpä olikin toinen tilaisuus, joten siis syyskausi aloitettiin tutussa paikassa ja sopuhan sijaa antaa.

Sirkka Päivärinta oli leiponut meille herkulliset omenapiirakat. Siitä jälleen kiitos Sirkalle, joka niin hyvin hoitaa emännän velvoitteet. Kiitos myös teille muille martoille, jotka lupauduitte kahvimartoiksi syksyn marttailtoihin.

Kahvittelun jälkeen Eppu kertoili meille sienin tunnistamisesta, tateissa on pillit jne. Eppu kertoi mihin kannattaa kiinnittää huomiota, kun tunnistaa sieniä. Tutki lakin muoto, katso lakin alle, tutkaile vartta, onko sukkaa jne. Paljon hyviä tietoja. Osalle martoista tämä oli tietysti ihan tuttua, mutta monelle vasta-alkajalle tärkeitä huomioita.

Katselimme myös sienikirjoja ja Eppu kertoi mitkä kirjat ovat olleet hänestä hyviä. Juttelimme myös sienien valmistamisesta ruuaksi. Mitä sieniä pitää ryöpätä ja mitä voidaan laittaa suoraan pannulle. Lopuski sai katsella Epun tuomia sieniä ja kysellä myös omistaan, joita oli tuonnut mukanaan. Saatavilla oli siis ihan henkilökohtaista neuvontaa myös.

Pää pyörällä kaikesta hyvästä infosta lähdimme jälleen kotiin ja toivottavasti kukin tunsi saaneensa illan aikana hyvin vinkkejä ja myös virkistäytyneensä.