Puistojen Kotka - kesäretki

Merikeskus Vellamo musituttaa hyökyaaltoa.

Tiesitkö, että Kotka on puistojen kaupunki? Sen tietävät ainakin Mäntsälän Martat, jotka tekivät kesäretken Kotkaan. Koko päivän matkalla vierailtiin useammassa puistossa ja ihailtiin Kotkan vehreyttä. Retkipäiväkin oli valittu hyvin, sillä aurinko porotti siniseltä taivaalta.

Menomatkalla pysähdyttiin juomaan aamukahvit Loviisassa. Kotkassa ensimmäinen kohde oli Merikeskus Vellamo. Hyökyaaltoa kuvaava rakennus pitää sisällään kaksi museota: Merimuseon ja Kymenlaakson maakuntamuseon.  Molemmissa museoissa on myös vaihtuvia näyttelyitä. Me tutustuimme Karhulan lasin erikoisnäyttelyyn ja kiersimme mielenkiintoisessa Pienet laivat, suuret tarinat – näyttelyssä. Nyt tiedämme miten Viking Linen laivojen punainen väri on valittu. Kaiken takana on nainen ja naisen huulipuna. Ihmettelimme upeita esineitä, joita oli nostettu 1700-luvulla uponneesta St.Mikael-laivan hylystä. Hylky oli löytynyt jo 1950-luvulla, mutta kesti parikymmentä vuotta ennen kuin tiedettiin mikä oli uponneen laivan nimi. Meren pohjaan olivat päätyneet Pietarin hoviin menossa olleet kevyet kauniisti koristellut hevosvaunutkin. Niiden avulla ratkaistiin löytyneen hylyn arvoitus, kun Tanskasta löytyi tulliasiakirja vaunujen tullivapaudesta.

Alppiruusujen runsas kukinta salpasi hengen

Sapokan puisto on ihastuttanut Kotkan kävijöitä jo vuosia. Ennen lounasta kävimme ihailemassa puistoa korkealta kalliolta Kivipuistosta. Iltapäivällä palasimme Sapokkaan maan tasalle. Kiersimme puistoa ja ihailimme upeaa alppiruusualuetta, jossa runsas kukinta tuli ikuistettua monen kameraan ja kännykkään. Istutusten lisäksi kävijöitä hemmotellaan lukuisilla veistoksilla, joita kaupunki on hankkinut puistoon.

Katariinan Meripuisto on entinen öljysatama

Kuinka moni olisi uskonut Katariinan Meripuistossa, että paikalla on ollut aikaisemmin öljysatama. Yli 20 hehtaarin puisto sijaitsee Kotkansaaren eteläisimmässä niemenkärjessä. Puisto on monipuolinen virkistysalue, jonne on rakennettu lasten leikkialueita, rauhallisia puutarha-alueita monine istutuksineen ja läpivirtaavine puroineen ja kävijöiden käytössä on myös useampi grillipaikka. Laajoilla nurmialueilla voi rentoutua ja nauttia piknikkiä tai lennättää vaikka leijoja. Öljysatamatoiminta päättyi 2000-luvun alussa, jonka jälkeen päästiin alueen puhdistamiseen ja lopulta puiston rakentamiseen. Puiston korkeimmalla paikalla näkee Ruotsinsalmen linnoituskaupungin keskuslinnoituksen Fort Katarinan muurit, joita myös kunnostetaan.

Yrttipuutarhan yrtit parantavat ja karkottavat pahoja henkiä

Kotkan linnoituskaupunkihistoria näkyy myös Yrttipuutarhassa, joka on rakennettu vanhan linnoituksen osan reduktion sisään. Puutarhassa on tuttuja ja hiukan vieraampiakin yrttejä, joita on käytetty parantamaan ja antamaan elinvoimaa tai karkottamaan pahoja henkiä, noitia, maahisia, rottia ja käärmeitä. Opas kertoi, että rosmariinia on käytetty reumatismin hoidossa 1500-luvulla. Saksankirveli on entinen ruttolääke. Laventelipusseja on käytetty keskiajalta lähtien vaatteiden seassa tuoksunsa vuoksi. Timjamin uskottiin lisäävän elinvoimaa ja maahumalaa on käytetty maksan ja sapen sairauksiin. Mäkimeiramia eli oreganoa roomalaiset käyttivät syömingeissään rauhoittamaan turvonnutta vatsaansa.

Langinkosken kuohuihin ihastui keisarikin

Marttojen viimeisenä kohteena oli tutustuminen Langinkosken keisarilliseen kalastusmajaan. Marttojen vierailua kunnioitti läsnäolollaan keisarinna Maria Feodorovna. Hän kertoi meille kuinka ihania kesäpäiviä keisariperhe on viettänyt kalastusmajassa poissa Pietarin loistosta ja hälinästä. Hän kertoi nauttivansa yksinkertaisesta elämästä ja ruuan valmistamisesta kalastusmajan keittiössä, vaikka epäilikin, että emme usko hänen valmistavan itse heidän aterioita. Kävimme ihailemassa kosken kuohuja, joista aikanaan kalastajat kalastivat lohia ja lähettivät niitä Pietarin hoviin.

Ennen kotimatkaa nautimme vielä herkulliset mansikkapiirakat vaniljakastikkeen kera Langinkosken kahvilassa kalastusmajan vieressä. Kauniisti katetut pöydät ja kaunis ympäristö olikin sopiva lopetus antoisalle retkipäivälle.