Pikkujouluiloa Mäntsälän Lavalla

Marjutin oma kuva
Runsas noutopöytä odotti marttoja Mäntsälän Lavalla
Timo Vesterinen lauloi ja laulatti.
Liisa Helin kuvassa vasemmalla.

Mäntsälän Marttojen tämän vuotiset pikkujoulut vietettiin Mäntsälän Lavalla, joka on nopeasti saavuttanut hyvän maineen tasokkaana juhlapaikkana. Eikä ihme, sillä niin upea noutopöytä meitä odotti sinne saapuessamme. Meitä oli iso joukko koolla peräti 46 henkeä. Jäsenmäärämme on tänäkin vuonna kasvanut melkein 20 hengellä, joten marttoja riittää tapahtumiin. Mukavaa juhlia isolla joukolla.

Iloiseksi yllätykseksi meille tarjoiltiin ensin glögit, jonka jälkeen Sari Ollila hiukan leikitytti meitä...ei kovin pitkään, sillä nälkä oli jo varmaan monella...mutta saimme tehtäväksi piirtää oma muotokuva. No eihän se ole temppu eikä mikään, mutta kun se piti tehdä paperi pään päällä. Siitähän se ilo syntyi, kun katsoimme lopputulosta. Kuvan viereen sitten nimi, jotta oppisimme tuntemaan kukin toisemme. Hauskaa oli.

Sitten olikin jo ruokailun vuoro. Pöytäkunnittain kävimme hakemassa ruokaa. Kauniisti esille pantu ruoka oli herkullista. Pöydässä oli salaatteja, kaloja, joululaatikoita, kinkkua, karjalanpaistia,yrttikaritsaa ja jälkiruokaakin saimme: luumurahkaa ja kahvia/teetä.

Ilta kului hyvän ruuan ja iloisen rupattelun merkeissä ja saatiinhan me yllätysohjelmaakin...no kyllä hallitus tämän tiesi, mutta jäsenille emme olleet kertoneet, että saisimme vieraaksi Tapio Rautavaaraa Mäntsälän Teatterin Rautavaara näytelmässä näyttelevän Timo Vesterisen.

Timo tuli ja lauloi useamman laulun ja laulattikin meitä ja taisi siinä pari ylimääräistäkin laulua esittää. Kuulimme Tapio Rautavaaran 1956 sanoittaman Sikermän kotitaloudesta. Sanoitus oli sopiva meille martoille tai mitä tuumaatte?

(Vain merimies voi tietää-sävel)

Vain emäntä voi tietää kuinka kaikki likaantuu, nuo paidat, koltut, essut pyyheliinat ynnä muu.Vain emäntä voi tietää kuinka uuvuksissa on, kun pyykkipäivän päättyen hän pääsee lepohon.

Vain isäntä voi tietää kuinka kullan kämmenet, on nyrkkipyykin jäljiltä niin karkeet, rakkoiset. Vain emäntä ja isäntä voi tietää kaiken tään, mut kukas käskee nyrkeillä sen pyykin pesemään.

(Sunnutaina sataa vain)

Perhe joskus kotiruokaa hieman halveeraa, emäntäinen kärsii, huokaa, näin hän valittaa. Mitä niille laittaa voisi, joka vaihtelua toisi? Älä huokaa, mausta ruokaa, mausteita kun saat.

Mausteilla saa sörsseleihin hienon vivahteen, kiisseleihin, kastikkeeseen ei jää maku veen. Tuttu muussi on kuin uusi, perhe söi ja lisää huusi. Kaikki maistuu, kiehuu, paistuu, herkut mausteineen.

(Juokse sinä humma)

Tytöt niin kuin perhot oli kesäleningissä, ja kulkivat nailon-säärin. Poissa liiat verhot piti olla heltehissä ja niit`oli runsain määrin. Eevankin pää sen käsittää, semmoinen sukka kuin sää.

Syksy tulee mainen kylmä ylimalkaan, ja talvessa kohta jo ollaan. Silloin viisas nainen vetää villasukan jalkaan kun mittari laskee nollaan. Eevankin pää sen käsittää, semmoinen sukka kuin sää.

Timon esityksen jälkeen oli sitten jälkiruuan vuoro ja puheenjohtajakin muutaman sanan sanoi. Kiitin marttoja hienosta vuodesta ja hallitusta paneutumisesta marttailuun. Muisteltiin hiukan vuoden tapahtumia näin loppuvuodesta ja huomattiin, että ahkeriahan me olimme olleet. Muutama iso voimainponnistus: Espoon hippakunnan 10-vuotiskahvitus kirkossa maaliskuussa, Mäntsälän päivän kahviteltta elokuussa, muitakin kahvituksia ja tapahtumia on riittänyt ja kaikkiin on aina löytynyt ahkeria tekijöitä. On hoidettu Kansallisen veteraanipäivän kahvitus, yhteisvastuun kahvio ja muutamassa muussakin tapahtumassa ollaan oltu tarjoilemassa. Edessä oli vielä mm. Itsenäisyyspäiväjuhlan kahvitus ja omat myyjäiset.

Pikkujouluissa kukitettin myös Mäntsälän Marttojen jäsen Liisa Helin, joka valittiin Uudenmaan Martojen syyskokouksessa kunniajäseneksi. Liisalla on mittava marttaura. Hänen marttailu alkoi jo vuonna 1964 Vihdissä, jossa Liisa ehti toimimaan pari vuotta ja vuoden puheenjohtajanakin. Sitten tuli muutto Mäntsälään ja muutaman välivuoden jälkeen Liisa löysi itsensä jälleen martoista. Liisa liittyi Mäntsälän Marttoihin 1974. Myöhemmin Liisa toimi 10 vuotta täälläkin puheenjohtajana. Mäntsälän Marttojen hallituksessa vielä pidempään. Liisa oli myös monta vuotta Uudenmaan Marttojen hallituksessa, joten luottamustehtäviä on ollut. Uudenmaan Martoilla on vain kaksi kunniajäsentä ja yksi kunniapuheenjohtaja, jotka kaikki valittiin marraskuisessa kokouksessa. Onnea vielä kerran Liisa! Koska puheenjohtajalta jäi kuva ottamatta meidän omasta kukituksesta, niin laitan tähän kuvan, jonka otin Uudenmaan Marttojen syyskokouksessa. Kuvassa on molemmat kunniajäsenet  kunniapuheenjohtajan kera.

Liisa kiitti kukista ja huomionosoituksesta ja kertoi omasta marttataipaleestaan. Oli mukava kuulla Liisan tuntemuksista ja ajatuksista.

Juhlassa muistettin myös puheenjohtajaa. Ritva ojensi kiitokseksi lahjakortin Helmililjaan. Kiitos!