Pienten rahojen sijoittaminen

-Kannattaa olla ahne, kun sijoittaa pieniä rahoja, kannusti Talouselämä-lehden päätoimittaja Emilia Kullas, kun kertoi meille martoille miten sijoittaa pieniä rahoja. Pienille rahoille kannattaa vaatia hyvää tuottoa. Saimme aimo annoksen hyvää tietoa sijoittamisesta, kun Emilia kertoi selkeästi ja kansantajuisesti rahastoihin ja osakkeisiin sijoittamisesta.

Hän kannusti meitä kaikkia laittamaan pieniäkin summia kuukausittain sijoittamiseen ja sitä parempi, jos sijoittamista voi tehdä pitkällä ajanjaksolla eli antaa rahan kasvaa tuottoa kaikessa rauhassa. Sijoittamisen on syytä olla sellaista, että ei tarvitse itse miettiä asiaa kovin paljon.

Rahastoissa kannattaa kiinnittää huomiota, että siinä ei olisi kovin suurta osuuttaa esimerkiksi korkotuotoissa, sillä jo pitkään korot eivä tole tuottaneet juurikaan mitään, kun korot ovat olleet olemattomia. Kannattaa myös katsella mitkä on kulut, joita pankki veloittaa sijoituksen hoidosta.

Ilmiselvästi aihe kiinnosti, sillä Kulmikseen oli kerääntynyt yli 30 marttaa kuuntelemaan sijoitusasiaa. Emilia Kullas on kirjoittanut ystävänsä, toimittaja Ninni Myllyojan kanssa kaksi kirjaakin sijoittamisesta naisnäkökulmasta.

- Monesti naiset arastelevat sijoittamista ja naiset ovat vähemistönä, kun katsotaan sijoitusomistamista. Naiset eivät välttämättä uskalla tehdä sijoituspäätöksiä itsenäisesti, kertoi Emilia. Se oli myös yksi syy miksi hän aikanaan kirjoitti ystävänsä kanssa nuo kirjat.