Marttavuosi alkoi, vieraana kirjailija Kirsti Manninen

Marttaillat aloitetaan kahvilla...luistaa se juttukin sitten paremmin.
Omistuskirjoitus - kiitos!

Vuosi 2016 aloitettiin mielenkiintoisella tarinalla kirjailijan työstä. Saimme vieraaksi kirjailija Kirsti Mannisen, joka kirjoittaa myös nimellä Enni Mustonen. Ilmeekkäällä ja elävällä tavalla Kirsti kertoi kirjailijauransa alusta. - Sain kirjoitettavaksi osan Mäntsälän historiasta ja siitä se kirjailijan taipaleeni aikoinaan alkoi, kertoi Kirsti.

Vauvanhoidon ohdessa tekstiä syntyi nopeaan tahtiin ja valmista tuli.  Se sai liikettä myös muihin Mäntäslän historian kirjoittajiin.  Tämän muisti myös jäsenemme ja entinen puheenjohtajamme nykyisin jo eläkkeellä oleva hallintojohtaja Ritva Friman, joka sanoi, että Kirstin mukaantulo sai nukuksissa olleen historiankirjoittamisen lähtemään liikkeelle.

Samanlaisella energialla Kirsti Manninen kirjoittaa edelleen. Hän on valtavan tuottelias kirjailija, joka kirjoittaa niin romaaneja kuin tietokirjojakin. Kysyttäessä häneltä kuinkia kauan kirjoittaminen vie, niin Kirsti totesi olevansa nopea kirjoittaja, jolle romaanihenkilöt juttelevat  - usein yön aikanakin ja aamulla on sitten helppo kirjoittaa ja valmista syntyy noin kahdessa kuukaudessa. Mutta ennen kirjoitustyötä on tutkimustyö vaatinut sitten paljon enemmän aikaa. Niin ja tuo kaksi kuukautta hän sitten kirjoittaa koko ajan...ehtiiköhän nän nukkumaankaan.....

No miksi Kirsti sitten alkoi kirjoittamaan nimellä Enni Mustonen.... Kirsi Manninen oli valmistelemassa väitöskirjaansa ja kustantaja oli huolissaan hänen tieteellisestä urastaan, jos tieteenharjoittaja kirjoittaa kevyttä romaanitekstiä. Otavassa oltiin sitä mieltä, että olisi hyvä, jos nämä "viihderomaanit" julkaistaisiin jollakin toisella nimellä ja niin syntyi nimi Enni Mustonen - nimi syntyi yhdessä äidin kanssa pohdittaessa..... ainahan pitää soittaa äidille, kertoi Kirsti Manninen.

Pitkään pysyi salassa kuka oli nimen Enni Mustonen takana, mutta kerran se sitten paljastui. Vieläkin on kuitenkin kuulema ihmisiä, jotka ovat yllättyneitä kuullessaan, että nimen takana on Kirsti Manninen.

Muutamalla martalla oli mukana Kirstin viimeksi ilmestynyt kirja Emännöitsijä, johon Kirsti kirjoitti omistukirjoituksen. Samalla hän paljasti, että seuraava osa on jo kirjoitusvaiheessa. Ruokarouva ilmestyy toukokuussa. Eikä sarja lopu vielä siihenkään, vaan Ruokarouvan jälkeen ilmestyy vielä kaksi muuta kirjaa, joissa pääosassa on Ida Eriksson.

Kirjoja varten Kirsti on tehnyt valtavan paljon tutkimustyötä, joten aikalaiskuvaukset ovat totta ja tapahtumat. - Ida Erksson on minun keksimä henkilö ja vain minä tiedän mitä Ida sanoo ja ajattelee, totesi Kirsti. Jos haluaa seurata tämän sarjan edistymsitä, niin kannattaa käydä katsomassa facebookissa Syrjästäkatsojan tarinoita  https://www.facebook.com/SyrjastakatsojanTarinoita/posts/539430949549216:0. Siellä Kirsti julkaisee sellaista materiaalia, joka jää "ylitse" kirjasta. Kaikkea kun ei voi käyttää kirjassa.

Ilta kului vauhdilla välillä muistellen Kirstin kouluaikaa täällä Mäntsälässä. Joukossamme oli mm. Kirstin entinen kotitalousopettaja Ulla, joka hyvin muisti entisen oppilaansa energisenä ja idearikkaana oppilaana.

Mielenkiintoinen ilta ja teimme myös marttaillan osallistujamäärässä ennätyksen, peräti 46 marttaa saapui kuuntelemaan Kirstiä. Hyvä, että olimme saanneet vaihdettua kokoontumispaikaksemme Ankkurin. Emmehän me olisi millään mahtuneet Kulmikseen.

Kiitos Kirstille elävästä esityksestä ja kiitos kahvimartoillemme Sirkalle ja Valmalle!