Marttamatka Kameruniin

Mäntsälän Marttojen jäsen Sari Saarinen osallistui viime keväänä Marttaliiton järjestämään Kamerunin matkaan. Nyt oli meidän vuoro kuulla matkasta.

Saimme iltaan myös vierailevan martan Kytäjän Marttojen Marjut Heinon, joka oli osallistunut myös matkaan. Marjut toi mukanaan myös omia muistoja ja matkatuliaisia. Pöydille oli levitetty värikkäitä kankaita ja koruja.

Sari oli pukeutunut lahjaksi saamaansa Naisten päivän mekkoon. Jokaiselle oli valmistettu omien mittojen mukaan tehty mekko. Ryhmän siellä oloaikana vietetiin Naisten päivää, joka oli suuri tapahtuma. Marttaryhmälle oli varattu paikat päivän tapahtumiin. Naisten päivään kuului monituntinen paraati, jossa eri naisryhmät marssivat katsojen silmien ohitse. Sari kertoi, että kaikki naisryhmät eivät edes mahtuneet paraatiin. Joka vuosi painetaan oma Naisten päivän mekon kuosi. Tänä vuonna se oli väritykseltään lila. Naiset ompelevat kankaasta itselleen aina uuden Naisten päivän mekon vuosittain. Se päällä sitten marssitaan ja osallistutaan paraateihin.

Katselimme kuvia Kamerunista ja kuulimme miten Marttaliitto on tukenut tyttöjen ja naisten koulutusta Kamerunissa. Naisille myönnetään mm. pieniä lainoja, joilla he voivat aloittaa yritystoiminnan. Joku valmistaa ruokaa ja myy ruoka-annoksia. Hänelle myönnetään lainaa kattilan ostoon. Joku ompelee vaatteita ja saa lainaa ompelukoneen hankintaa varten. Naisten yritystoiminta on kovin pientä, mutta sillä he hankkivat toimeentulon perheelleen. Monesta perheestä on mies lähtenyt ja nainen on jäänyt lasten kanssa yksin. Valitettavasti monen tytön koulunkäynti katkeaa kesken varojen puutteeseen.

Marttaryhmä oli käynyt kouluissa ja päiväkodissakin. He olivat tavanneet paljon naisia. Joka paikassa heidät otettiin ystävällisesti vastaan. Heitä varten oli valmistettu ohjelmaa. Oppilaat esiintyivät, tanssivat ja lauloivat. Oppilaat olivat tehneet rannerankaat jokaiselle ja he saivat myös muita oppilaiden tekemiä lahjoja.

Osallistujat kirjoittivat blogia koko matkan ajan. Matkasta oli myös juttu kevään Martat lehdessä.

Molemmat Kamerunin kävijät, Sari ja Marjut, olivat sitä mieltä, että matka oli ollut elämys. Moni asia tuntuu nyt Suomessa toisenlaiselta, kun on nähnyt millaisissa olosuhteissa Afrikassa eletään. Ihmiset olivat tyytyväisiä, vaikka monesti asuinolot olivat kovinkin alkeellisia. Ruokaa tehtiin ulkona. Sari sanoi, että tuli mieleen meidän olosuhteet ehkä 1950-luvulla.

Tiet olivat huonokulkuisia, matkanteko kesti. Onneksi nyt ei ollut sadekausi, jolloin tiet saattavat muuttua mutavelliksi. Toisena matkapäivänä ryhmä siirtyi Bafoussamiin. Matka kesti viis tuntia ja ilmasto muuttui matkan aikana melkein sademetsästä savanniksi.

Ryhmä oli tavannut myös heimopäällikön, jolla oli monta vaimoa ja lapsia siis melkoinen määrä. Martat olivat olleet kunniavieraana joka paikassa myös jumalanpalveluksessa. Matkan aikana oli ehditty katselemaan myös nähtävyyksiä. Hintataso oli tietysti kovin edullinen. Kukaan ei ollut pahemmin sairastunutkaan matkalla, vaikka olosuhteet olivat kovin erilaiset kuin kotimaassa. No eipä kukaan juonut paikallista vettäkään, vaan kaupasta ostettiin pullotettua vettä.

Voit lukea marttojen matkasta  Martat Kamerunissa

Marttojen KV-välisen toiminnan Kamerunin tietoa: Martat/Marttailu

Paikallisen naisyhdistyksen sivut löytyvät Acesfca

Sivut ovat pääasiassa ranskankieliset, mutta sivuilta löytyy myös jonkin verran tietoa englanniksi.

Sari Saarinen ehdotti, että illan kahvirahat lahjoitettaisiin Marttojen Kamerunin avustustilille. Hallitus oli tässä myös yksimielinen, joten reilu 50 EUR  siirtyy Afrikassa tehtävään kotitalousneuvontaan.  Esimerkiksi 25 EUR:lla saadaan 20 t henkilökohtaista ohjausta yrittäjäksi aikovalle naiselle.