Marttailta 29.1.2014

Puheenjohtaja toivottaa illan vieraan tervetulleeksi. Kuvajaa Anneli Kankaanpää.

Tammikuun toisen marttaillan aiheena oli kirjallisuus, kun Timo Roune tuli kertomaan kirjastaan "Invalidikylästä maailmankylään".

Aihe kiinnosti, sillä iltaan saapui 30 innokasta marttaa kuuntelemaan Timon kertomusta kirjan synnystä ja hänen lapsuudesta Hirvihaarassa, Invalidikylässä.

"Jatkosodan oloissa vuonna 1943 synnytettiin Mäntsälän Hirvihaaran Invalidikylä ja villatehdas. Tuotanto käynnistyi kangerrellen Ruotsista lahjaksi saatujen käytettyjen koneitten, tavaralahjoitusten ja raha-avustusten varassa. Kylä sinnitteli sota-ajan arvaamattomissa olosuhteissa kuin Suomi pienoiskoossa. "  ...... "Tähän maailmaan syntyi Timo-poika keskosena yhtenä pahimpana pommitusyönä vuonna 1943.  Kirjassa Timo kertoo, kuinka hän kasvoi tehtaan ja jatkosodan jaloissa muiden ikätovereittensa kanssa." Näin lukee Timo Rouneen kirjan takakannessa ja tästä hän myös meille kertoi illan esitelmässään.

Kuuntelimme mielenkiinnolla, sillä olihan se meidän kaikkien kotikunnan historiaa ja osalle kuulijoista hyvinkin omakohtaista, kun monet tapahtumat ja ihmiset olivat osalle kuulijoista - syntyperäislille mäntsäläläisille -  ihan tuttuja.

Ennen Timo Rouneen esitelmää joimme kuitenkin kahvit ja nautimme maistuvat kinkkusämpylät ja herkullista suklaapiirakkaa. Illan emäntinä olivat tällä kertaa Anna Kyytinen ja Anja Andelin. Kiitos emännille!  Eiväthän martat aloita iltaa ilman kahvittelua ja iloista rupattelua.

Sitten olikin aika kuunnella Timo Rouneen esitelmä. Illan päätteksi saimme sitten ostaa kirjoja, joihin sai tietysti kirjoittajan omistuskirjoituksenkin. Aika monta omistuskirjoitusta Timo Roune saikin sitten kirjoittaa.