Martat valmistivat mäntsäläläistä perinneruokaa

Mitä on kuutelo? kysyy moni. Kuutelo on mäntsäläläinen perinneruoka ja sitä me martat opettelimme tekemään Helinin Liisan opettamana. Liisa kertoi illan aluksi miten oli oppinsa saanut, sillä ei Liisakaan ole syntyjään mäntsäläläinen. Tänne muutettuaan halusi oppia tekemään oikeaa mäntsäläläistä kuuteloa ja niinpä oli pyytänyt Anneli Peltomäen häntä opastamaan.

Näin perinne sitten jatkui, kun Liisa sen meille opetti. Liisalla oli meille selkeät ohjeet. Saimme jopa kolme erilaista kuutelon ohjetta, joista valmistimme kuuteloa kahdella eri tavalla. Annelin ohjeella kuuteloa by nature siis ilman silavaa, omenaa tai marjoja ja toinen tapa on Jaakko Kolmosen tapa. Hän on saanut ohjeen kokkikaveriltaan Veijo Vanamolta, joka oli kotoisin Nummisista (kylä Mäntsälässä), joten hänenkin ohje on varmaan ihan oikea.

Annelin ohje: 1 l kummattua maitoa (siis kuorittua, mutta ei rasvatonta). Kuuteloon käytettiin ennen oman tilan lehmien maitoa ja kun lypsetystä maidosta kuorittiin lusikalla pinnalla oleva rasva pois, niin eihän rasvaa kokonaan saatu pois, vaan kyllä maitoon rasvaa jäi. Me käytimme laktoositonta punaista maitojuomaa. Maitoon lisättiin 2 munaa, 4 dl ohrajauhoja ja hyppysellinen suolaa. Sekoita hyvin ja anna taikinan turvota ½ t. Jauhoja sen verran, että saadaan mukavan löysä taikina! Tämä on tärkeää, että taikina on löysä.

Netistä googlaamalla löytyi kuutelon ohjeita, joissa jauhoja oli käytetty 8 dl, mutta tämä on ehdottomasti liikaa. Taikina jää hämmästyttävän löysäksi ja hyvää tulee. Uuni 225 asteeseen ja pellille pari rkl voita (voit käyttää myös leivinpaperia, jos haluat), voi ruskistetaan uunissa. Taikina kaadetaan pannulle ja paistetaan kauniin ruskeaksi, n. ½ t.

Mäntsälässä on kuuteloon lisätty silavan paloja, jos on haluttu ruokaisa kuutelo, jos ei ole laitettu silavaa, niin on nautittu kuuteloa mustikkahillon kera. Hillo kuulema laitettiin pulloihin ja sitten sukkapuikon avulla mustikoita kaivettiin pullosta. Tämä oli minulle uusi tieto, että hillo on laitettu pulloon. Miksi pulloon? Koska se oli helpompi tapa säilyttää hillo. Pulloja oli helpompi siirrellä ja säilyttää tai noutaa maakuopasta tai -kellarista. Monelle tämä oli tuttua ja muistivat oman äidin kaivanneen jollakin tikulla mustikoita pullosta ulos. Aina ne oli myös pullosta ulos saatu.

Martoilta sujui kuutelon valmistus Liisan ohjeilla nopeasti. Kotitalousopettajan rutiini näkyi. Työohjeet olivat selkeitä ja jokainen tiesi mitä tehdä. Kuuteloiden ollessa uunissa, ehdittiin hyvin seurustelemaan ja Leena ehti jopa sokeripalan kera putsata yhden lieden keittolevyjen reunukset. Ne kun tuppaavat aina likaantumaan ja lika jähmettyy kiinni, mutta ei muuta kuin pesuainetta ja sokeripala, niin johan kirkasta tulee.

Lopuksi sitten nostimme herkullisen näköiset kuutelot uunista ja ei muuta kuin nauttimaan. Yksi ryhmä oli hoitanut kahvin ja teeveden ja kattanut kupit valmiiksi.

Nam! Vatsat pullollaan kuuteloa jaksoi sitten kotiin.

Tässä sitten Jaakko Kolmosen ohje: 1 t ternimaitoa Sitä myydään pakastettuna Citymarketisssa, mutta täällä Mäntsälässä voi onnistua saamaan sitä myös Kotipiiristä, jonne sitä tulee Hautjärveltä Peltolan maitotilalta. Maitoon 1 tl suolaa, 1 rkl sokeria, 4 dl ohrajauhoja. Jos tuntuu kovin löysältä, niin laita hiukan enemmän, mutta vain hiukan.  Sekoita maito, mausteet ja jauhot. Anna turvota ½ t. Lisää omenakuutiot (2 dl) tai marjat seokseen. Paista voidellulla uunipannulla. Me ruskistimme uunipellillä reilusti voita ennen kuin kaadoimme taikinan pellille.