Martat valmistivat kalaruokia

Tehtävien jako illan aluksi.
Fileoitiin siika
Currykala odottaa mikroon pääsyä
Lohipiirasten täyte valmistuu
Silakkapihvit paistuvat.
On kivaa tehdä yhdessä.
Silakkapihvit ovat uunissa.
Kahviparfymoidut siiat odottavat maistelijoita.
Ole hyvä! Silakkapihvit ovat valmiit.
Lohipiiraset tekivät kauppansa.

Anna ja Sari  omasta yhdistyksestämme osallistuivat viime vuonna kahteen Uudenmaan Marttojen järjestämään Ruokamartta-koulutusiltaan. Ruokamartta-koulutuksen tarkoitus on kouluttaa tavallisista martoista osaavia neuvojia omiin yhdistyksiinsä. Koulutukseen osallistuvat sitoutuvat pitämään vastaavia ruokakoulutuksia omissa yhdistyksissään.

Niinpä me pääsimme nyt maaliskuussa tekemään kalaruokia. Syksyllä on sitten vuorossa kasvisruuat. Kokoonnuimme Riihenmäen koulun kotitalousluokkiin. Iltaan oli ilmoittautunut kolmisenkymmentä innokasta marttaa, joten olimme varanneet molemmat koulun kotitalousluokat. Näitä ruokailtoja odotetaan. - Se on niin kiva tehdä yhdessä ja oppia uutta, sanoi moni.

Anna ja Sari jakoivat meidät kahdeksaan ryhmään. Jokainen ryhmä sai omat vastuualueet. Aina kaksi ryhmää teki saman kalaruuan, mutta itsenäisesti. Mitä me sitten valmistimme? Leivoimme lohipiirasia, myös gluteenittomia, valmistimme currykalaa mikrossa, silakkapihvit tillipeston kera ja kahviparfymoitua siikaa.

Ruokamartat olivat käyneet päivällä kaupassa ja hankkineet tarvittavat aineet, joten ei muuta kuin töihin. Silakkafileet jaettiin kahden ryhmän kesken, kokonaiset siiat fileoitiin. Uunit päälle. Jauhopussit esiin ja siitä se lähti. Jokainen ryhmä tarttui omaan tehtäväänsä. Pyöräytettiin tillipestot ja sitten silakkafileet siveltiin tehdyllä tahnalla. Toinen file päälle, pyöräytys ruisjauhoissa ja pannulle....tai uuniin. Kokeiltiin kummallakin tavalla. Gluteenittomalle ruokailijalle valmistettiin omat silakkapihvit. Ei yhtään vaikeaa.

Hämmästyttävän nopeasti tuli valmista.....- En muistanutkaan kuinka nopeasti kalaruuat valmistuvat, sanoi joku. - Tätähän täytyy tehdä myös kotona. Ehtii tekemään ihan arkenakin työpäivän jälkeenkin.

Niinpä ja kuinka maukasta ruuista tulikaan. Kun ruuaat olivat valmiit, katettiin pöytä. Joku ryhmä oli ehtinyt keittämään perunat ja joku oli valmistanut salaatinkin. Joten mikäs meidän oli syödessä, kun oli täydellinen ateria tarjolla. Päästiin maistelemaan eri kalaruokia ja todettiin, että hyvää oli. Jokainen sai kotiin vielä ohjeet kalan käsittelystä, säilytyksestä ja ruokaohjeet.

Itse olin niin innostunut, että heti seuraavana viikonloppuna oli ihan pakko pöyräyttää lohipiiraset ja valmistaa silakkapihvejä tillipeston kera. Muutkin ruuat tulevat varmasti vielä tehtyä.

Illan päätteeksi siivottiin paikat, laitettiin tiskit koneeseen ja lopuksi sammutettiin valot ja lähdettiin kotiin virkistäytyneinä kuten pitääkin marttaillan jälkeen.

Tämä ilta sai kovasti kiitosta eikä ihme. Onhan se ihan erilaista tutustua marttaystävään yhdessä tehden. Jatkoa seuraa sitten syksyllä.