Martat tutustuivat Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan

Aloitimme syyskautemme retkeilemällä Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa. Lähdimme Mäntäslästä Liikenne Seppälän tilausajobussilla Karin turvallisessa ohjauksessa kohti Helsinkiä vielä hiukan pilvisessä säässä, mutta perillä meäädt vastaanotti kaunis syyskuun aurinko. Vau mikä ilta!

Kahvihetken jälkeen jakaannuimme kahteen ryhmään ja lähdimme kiertämään puutarhaa omien oppaiden kera. Saimme kierorksen aikana aimo annoksen tietoa niin kasveista kuin puutarhasta ja sen historiasta. Puutarha on rakentunut Kumpulan kartanon ympärille.

Puutahassa on istutettu kasvit mukavasti maanosien mukaan. Näin mekin sitten matkasimme maailman ympäri. Ihastelimme alueella olevaa lampea ja seuraimme alueella liikkuvan kissan liikkeitä. Sinne se jäi pensaan suojiin ihmettelemään sorsien mekastusta lammella. Ne taisivat aistia vaaran. Opas toivotti meidät tervetulleeksi vaikka piknikille lammen rannalle.

Puutarhasta löytyy kasvien luota myös merkinnät uhanalaisuudesta ja myrkyllisyydestä. Puutarhaan on rakennettu myös Suomen oma alue. Se on aika uusi alue, mutta nyt jo oli nähtävillä mm. suoluontoa. Lopuksi päädyimme yrttitarhaan.

Hieno ilta ja antoisa retki. Tänne palataan varmasti vielä uudelleenkin. Ei ehkä heti marttaretkelle, mutta itse kukin omilla retkillä. Puutahaan on sisäänpääsymaksu. Alueella on myös kahvila. Pöytiä on niin sisällä kuin ulkonakin. Puutarhassa on helppo kulkea myös omin päin, sillä kaikki kasvit ja puut on nimetty omin lapuin. Ryhmille suosittelen ehdottomasti oppaan varaamista.