Martat olivat luovia - kädentaidot kunniaan Käsityökeskuksessa

Tiina Ritala

Vietimme marttailtaa 11.3.2015 Mäntsälän käsityökeskuksessa. Käsityökeskuksen ohjaaja Tiina Ritala yhdessä harjoittelijan kanssa toivotti meidät tervetulleeksi ja esitteli meille aluksi käsityökeskuksen toimintaa.

Mäntsälän toimipiste on yksi Uudenmaan yhdeksästä Taito Uusimaan käsityökeskuksista. Mäntsälässä käsityökeskus on aloittanut toimintansa vuonna 1981. Vuonna 1988 keskus muutti kunnan omistamaan Lepolan kiinteistöön, joka tunnetaan myös Elisabeth Rehnin lapsuuskotina.

Kutomossa on 14 kangaspuut ja niillä voi loihtia hienoja mattoja, pyyhkeitä, pöytäliinoja yms. Käsityökeskuksessa järjestetään myös erilaisia kursseja ja taitopajoja, joiden tuotoksia saimme ihailla. Varsinkin rose-tekniikalla tehdyt lampun varjostimet ihastuttivat marttoja. Käsityökeskuksessa on myös myymälä, jossa voi täydentää omia käsityötarvikevarastojaan.

Esittelyn ja kahvittelun jälkeen pääsimme itse lankojen kimppuun. Tiina oli miettinyt meille 3 erilaista kevyttä kaulakorumallia, joista jokainen valitsi mieleisensä mallin ja värin. Yksi koru virkattiin, yksi punottiin helmiä langan lomaan pujotellen ja yhdessä ei tarvittu kuin omat sormet avuksi.

Ensin hieman haastavilta näyttävät korut valmistuivat nopeasti hyvien neuvojen avulla. Porukassa oli mukava kierittää nyörejä, ja lopputulokset olivat kauniita, vaikka välillä hieman kummasteltiinkin, että mihinkäs se solmu nyt pitikään tehdä.

Käsityökeskuksen hieman sokkeloiset tilat täyttyivät marttojen naurusta ja puheen sorinasta pitkin iltaa. Moni teki myös löytöjä poistopuodista ja myymälästä.

Vaikka moni meistä martoista on vakiokävijä käsityökeskuksessa, oli paikka monelle uusi, mukava kohde.

Teksti ja kuvat Anna Kyytinen