Martat mukana Sepänmäen Maalaismarkkinoilla

Markkinoilla olivat mukana myös Neuloottiset, jotka kutoivat veteraanisukkia. Joukossa mukana yksi marttakin.

Perinteiset Sepänmäen Maalaismarkkinat pidettiin jo ties kuinka monetta kertaa Sepänmäen käsityömuseoalueella Mäntsälän Hirvihaaran kylällä. 1,5 ha alueelle parinkymmenn museon rakennuksen lomaan olivat myyjät pystyttäneet omat myyntipöytänsä - niin myös nyt Mäntsälän Martat. Me olimme mukana toista kertaa.

Meidän talkootyöryhmä oli taas kerran tehnyt ison työn hoitamalla tämän tapahtuman. Niin ja tietysti kaikki ne martat, jotka olivat ahkeroineet ja leiponeet markkinoille myytävää tai tuonneet arpajaisvoittoja.

Aamu näytti hiukan epävarmalta sään suhteen, mutta ei hätää, ei se sade tullut. Aurinko jopa pilkotti välillä ja lämmintä oli ilman aurinkoakin. Väkeä riitti heti jo kymmeneltä. Ensimmäiset asiakkaat tulivat jo hiukan ennen kymmentä ja me viimeiset leivonnaisten tuojat tulimme yhtä aikaa asiakkaiden kanssa. Mutta ei hätää, marttojen pöydällä riitti myytävää, jopa niin paljon, että osa tuotteista oli viereisellä kaivonkannella.

Mutta hetken kuluttua kaivonkansi oli jo tyhjä. Niin herkullisen näköisiä piirakoita, leipiä, kakkuja, pikkuleipiä, pullia.  Viimeisimmät leivät tulivat uuninlämpöisinä pöytään.

Voi olisi tehnyt mieli maistella niitä kaikkia! Tuhannet kiitokset kaikille leipojille, palkintojen lahjoittajille ja ostajille, jotka kävitte kartuttamassa marttojen kassaa.  Taas pystymme järjestämään kivaa ohjelmaa jäsenille! Niin ja järjestämmehän me myös kaikillle avoimia tilaisuuksia. Näistä myyntitapahtumista kertyvillä euroilla näitä tilaisuuksia voidaan sitten järjestää.

Kuvia Maalaismarkkinoilta, martoista, myyjistä, tuotteista ja tunnelmasta. Monet myyjistä tulevat vuodesta toiseen ja niin myös me ostajat. Tunnelma on leppoisa ja myynnissä olevat tuotteet taatusti hyviä, useimmat itsetehtyjä - aitoja kädentuotteita.

Markkinoiden aikaan nyös kaikki mökit ovat avoinna, joten niihin kannattaa myös kurkistaa. Kitulassa olisi ollut saatavilla energiahoitojakin. Paikalla oli myös pappamopoja, jotka kiinnostavat aina kävijöitä.

Täältä ostan aina ensimmäiset joulukortit... ja täydennän onnittelukorttivalikoimaani ja tarttuihan sitä aika paljon muutakin kassiin... kuten ihania rieskoja, rusinapullia ja herkkuleivonnaisia  - niin tietysti marttojen pöydästä.

Ja markkinoilla tapaa aina tuttuja, tuttuja, joita et ehkä tapaa muuten ja marttoja löytää myös muualta kuin oman pöydän takaa...vaikkapa sukkupuikot kädessä kutomassa veteraanisukkaa. Neuloottisten joukosta.

Me martat olemme aikaansaavia ja osallistuvia - hyvä niin, mutta marttana voi olla, vaikka ei niin pajon ehdi osallistumaan. Kannattaa tulla kivaan joukkoon - mukaan mahtuu kaikenlaisia persoonia.

Mistäkö löydät Sepänmäen käsityömuseoalueen? Sepänmäelle löydät, kun seuraat valtakunnan virallisia ruskeapohjaisia opastekylttejä mm. Hanko-Hyvinkää tieltä (tieno. 25/55) tai vanhalta Lahdentieltä (tieno. 140). Kylän läpi menee vanha tie Mäntsälästä Ohkolan ja Kellokosken kautta Järvenpäähän  tieno. 1456 (Hirvihaarantie). Tätä tietä ajamalla joko etelästä Järvenpäästä tai pohjoisesta Mäntsälästä et voi olla huomaamatta Sepänmäen museokylttejä ja löydät varmasti Sepänmäelle.