Martat matkasivat aurinkoiseen Naantaliin

Aamukahvit joimme Haukanpesässä matkalla Naantaliin.
Näkötornista oli hienot maisemat merelle. Taustalla Muumimaailma.
Maisema Kultarannasta kaupunkiin.
Näitä portaita kuulema presidentti Kekkonen juoksi ylös aamujumpaksi.
Lähtökahvit nautimme Villa Randalan aurinkoisella terassilla.
Kahvinjuonnin lomassa kuulimme Naantalin sukkaperinteestä.
Villa Randalan tunnelmaa.
Villa Randalan sisäpihan rauhaa.

Bussillinen marttoja ja muutama martan ystävä matkasi kesäretkellä aurinkoiseen Naantaliin. Aurinko paistoi koko päivän ja yhtä aurinkoisilta näyttivät martatkin. Naantali näytti parastaan.

Menomatkan kahvitauon jälkeen saavuttiin kesäiseen Naantaliin, jossa tavattiin oppaamme. Hänen johdolla lähdettiin kävelylle Luostarikirkon ympäristöön. Kuulimme tarinoita birgittalaisluostarin ajalta. Pääsimme jopa kurkistamaan kirkkoonkin, vaikka kirkossa oli menossa samana päivänä alkavien Naantalin musiikkijuhlien harjoitukset.

Katselimme meren ylitse niin Kultarantaa kuin Muumimaailmaakin. Opas kertoi, että moni nuori saa Muumimaailmasta mukavan kesätyöpaikan. Kultarantaan tiesimme pääsevämme iltapäivällä.

Saaristolaispöydän herkut saivat kiitosta

Kävelykierroksen jälkeen suuntasimme Rymättylään, jossa meitä odotti herkullinen saaristolaispöytä ja Pohjakulman ystävällinen emäntä.

• Ihanaa ruokaa, huokaili moni. Aikaa oli varattu reilusti, joten ruuasta sai nauttia rauhassa. Kotiin vietäväksi oli mahdollisuus ostaa juuri pellosta nostettuja rymättyläläisiä uusia perunoita ja Pohjakulmassa leivottua saaristolaisleipää ja omenapiirakkaa.

Presidentin kesäasunto - Kultaranta

Vatsat täynnä olikin sitten mukava lähteä tutustumaan presidentin kesäasunnon puutarhaan Kultarantaan. Turvamääräykset ovat tänä päivänä hyvin tiukat ja Kultarantaan pääsee sisälle vain ennalta varattuun aikaan ja ilmoittautumalla turvamiehille, jotka istuvat tummennettujen lasien takana Kultarannan portilla. Koko ryhmän on kuljettava yhdessä oppaan seurassa.

Loppukesästä Kultaranta on kauneimmillaan kukkaloistoineen, mutta kyllä puutarhassa on katsottavaa myös alkukesästä. Työntekijät olivat työn touhussa ja puutarhaa laitettiin kesäkuntoon. Presidenttiparia odotettiin kesäasunnolle seuraavassa viikonvaihteessa. Nykyisin Kultarannassa on myös vuosittain vaihtuva taidenäyttely. Tänä vuonna puistossa on kuvanveistäjä Hannele Kylänpään eläinveistoksia. Taidenäyttely toteutetaan yhteistyössä Alfred Kordelin säätiön kanssa. Presidenttiparin suosikkipatsas tämän kesän näyttelyssä on puistossa oleva Kettu – patsas, jonka martatkin näkivät.

Villa Randala ja sukkaperinne

Kultarannan jälkeen matka jatkui takaisin kaupunkiin, jossa pääsimme kurkistamaan Mannerheiminkadun puoleiseen vanhaan kaupunkiin. Kuulimme tarinoita merkittävistä naantalilaisista henkilöistä ja Naantalin historiasta.

Kävelykierros päättyi viehättävään Villa Randalaan, jonka terassilla nautimme vielä lähtökahvit ja kuulimme Naantalin sukkaperinteestä. Naantalista on aikanaan viety ulkomaille laivalasteittain kudottuja sukkia. Sukkia kudottiin pellavasta ja villasta. 1700-luvun vilkkaimpina vuosina sukkia lähti vientiin 20 000 paria. Birgittalaisluostarin nunnat toivat puikoilla kutomisen taidon Ruotsista ja opettivat 1500-luvulla kaupunkilaiset kutomaan. Naantalissa kaikki kutoivat. Sitä verbiä käytetään Naantalissa. Kutojina olivat naiset, miehet, lapset, nuoret ja vanhat. Jokaisella kutojalla oli oma tapansa viimeistellä sukkien suut ja lopuksi vielä raatimies tarkasti ja löi leiman sukkiin ennen kuin sukkapari oli valmis maailmalle.

Kaupungissa on elvytetty vanhaa sukkaperinnettä ja sinne on perustettu Aurinkoiset sukkamatamit-yhdistys, jonka edustajat kertoivat sukkahistoriasta ja esittelivät erilaisia kudottuja sukkia. Kesällä sukkamatameja voi tavata Naantalin kirkkopuistossa tai Cafe Amandiksen terassilla kutomassa sukkaa.

Ennen kotimatkalle lähtöä saimme vielä kierrellä Villa Randalassa, jossa kahvila-teehuoneen lisäksi on majoitushuoneita. Saunasta on suora näkymä merelle ja vastarannalle Kultarantaan.

Kesäretki päätti marttojen kevätkauden. Seuraavan kerran marttoja tapaa Sepänmäen maalaismarkkinoilla, jossa Mäntsälän Martoilla on oma myyntipöytä. Myynnissä on maukkaita leivonnaisia ja arpoja. Martat aloittavat varsinaisen toiminnan syyskuussa. Toiminnasta ilmoitetaan Mäntsälän Uutisten seurapalstalla ja Mäntsälän Marttojen www-sivulla sekä facebook-sivuilla.