Martat juhlivat 90-vuotista taivaltaan

Juhlien valmistelut aloitettiin jo edellisiltana Riihenmäen koululla.
Kuva Marjut Mäkinen
Puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja ottivat onnitteluja vastaan.
Marttaliiton hallituksen puheenjohtaja Lea Sairanen piti juhlapuheen.
Kuvassa pronssisen ja hopeisen ansiomerkin saajia. Kuva Jukka Ratia.
Kuva Jukka Ratia
Kuvassa ansiomerkin saajien seurassa yli 30 vuotta marttojen jäseniä olleita, joille ojennettiin ruusu. Kuva Anne Lempinen
Mäntsälän Marttojen puheenjohtaja Marjut Jokinen ja Marttaliiotn hallituksen puheenjohtaja Lea Sairanen.

Mäntsälän Martat juhlivat 90-vuotista taivaltaan lokakuun lopussa Riihenmäen yhtenäiskoululla jäsenten ja vierasjoukon kera. Perustamiskokouksessa v. 1927 oli läsnä noin 30 henkeä. – Näin perustamiskokouksen pöytäkirjassa kerrotaan. Ensimmäiseksi puheenjohtajaksi valittiin opettajatar Ellen Oksanen, joka oli yksi yhdistyksen puuhahenkilöistä, kertoo Mäntsälän Marttojen nykyinen puheenjohtaja Marjut Jokinen.

Juhlatoimikunta oli miettinyt ja järjestänyt juhlia jäsenten kanssa useamman kuukauden. Juhla alkoi kahvitarjoilulla ja vieraiden vastaanottamisella.

Puheenjohtaja toivotti vieraat tervetulleeksi ja kertoi hiukan yhdistyksen toiminnasta menneinä aikoja ja mitä se on tänään. – Kun luin arkistosta hakemiani marttakirjoja, joissa on kerrottu toiminnasta, en voi kuin ihailla kuinka aktiivisia martat ovat aina olleet. Teksteistä ilmeni se voimakas yhteisöllisyys ja tekemisen meininki, kertoo Jokinen. – Ihmettelen myös kuinka tarkasti koko toiminta on dokumentoitu ensimmäisistä vuosista alkaen.

Juhlien ohjelmassa oli Mäntsälän Voimistelijoiden 10-12 -vuotiaiden tyttöjen ryhmän Sinean esitys. Sami Ratia Mäntsälän Teatterista toi tuulahduksen 1920-luvulta esittämällä pätkän Pikku-Pietarin pihasta. Hanne Koski ja Miikka Valtonen vastasivat musiikkiesityksistä. Marttaliiton hallituksen puheenjohtaja Lea Sairanen toi Marttaliiton tervehdyksen ja piti juhlapuheen.

Mäntsälän Marttojen pitkäaikainen jäsen ja entinen puheenjohtaja Liisa Helin muisteli omia martta-aikojaan. Liisakin totesi muisteluissaan paikkakunnalle muuttaneena ihailleensa marttojen aktiivisuutta ja ajan hermolla olemista. Kun Mäntsälää rakennettiin vauhdilla ja uusia taloja valmistui, martat halusivat kuulla keittiön suunnittelusta ja olivat pyytäneen Liisaa, joka oli kotitalousopettaja, heille siitä kertomaan marttailtaan. - No kohta olin sitten itsekin mukana marttojen toiminnassa, kertoi Liisa. Hänelle marttatoiminta oli tosin jo tuttua entiseltä kotipaikkakunnaltaan Vihdistä, jossa hän oli ensimmäisen kerran liittynyt marttoihin 1960-luvulla.

Vastuullisissa tehtävissä marttojen toiminnassa olleille jaettiin ansiomerkkejä. Pronssisen ansiomerkin saivat: Hilkka Ahosniemi, Erja Jokiaho, Sirkku Järvinen, Seija Kaipainen, Sirkka Päivärinta ja Arja Ratia. Hopeinen ansiomerkki ojennettiin Marjut Jokiselle. Kahdelle jäsenelle ojennettiin 50-vuotismerkki ja kaikille yli 30 vuotta jäsenenä olleelle ojennettiin ruusu.

Tervetulopuheessaan Marjut Jokinen oli kertonut, että martat olivat ottaneet vuonna 1941 paikkakunnalta oman kummitytön Helvi Rissasen. Marttajärjestö oli silloin kannustanut yhdistyksiä ottamaan omia kummilapsia perheistä, joista isä oli kaatunut rintamalla. Kiitospuheen yhteydessä Jokinen luki kummitytöltä marttojen saaman onnittelukirjeen. Kirjeessään Helvi muisteli kiitollisena sitä apua, jota hän oli saanut martoilta monen vuoden ajan. Martat olivat pitäneet häneen yhteyttä vielä hänen aikuistuessaan ja käyneet tervehtimässä häntä Kangasalalla, jossa hän oli vanhainkodin johtajana. Moni juhlavieras kuunteli Helvin kirjoitusta liikuttuneena. - On ollut upeaa, että olemme saaneet yhteyden kummityttöön ja kuulleet myös häneltä marttojen toiminnasta, toteaa Marjut Jokinen iloisena ja kertoo, että tänä päivänä kummityttö on jo 82-vuotias, joten hän on vanhempi kuin useimmat nykyiset martat.

Juhla päätettiin yhteislauluun. Kiinnostuneille oli järjestetty vielä mahdollisuus tutustua Riihenmäen yhtenäiskoulun uuteen puoleen. Martat olivat myös koonneet tarinoita ja kuvia yhdistyksen 90 vuoden ajalta. Moni vieraista syventyikin historiaan esittelypöytien äärellä. Etsittiin tuttuja nimiä marttakirjoista ja muisteltiin menneitä.

Puheenjohtajan tervetulopuhe.

PDF-tiedostoTervetulopuhe 2017.pdf (184 kB)
Puheenjohtajan tervetulopuhe 90-vuotisjuhlassa.