Kirjasto tutuksi - marttailta 11.2.2015

Tervetuloa kirjastoon!
Kirjaston johtaja Riitta Rantala
Aikuisten tietokirjallisuudesta vastaa Liisa Isomursu
Carita Fribergin vastuualue on aikuisten kertomakirjallisuus
Lasten osastosta ja musiikista vastaavalta Riitta Manniselta ei mennyt kieli solmuun lukiessaan meille näytteitä runokirjasta.
Lastenosastolta löytyy omat kaverit
Hei minäkin olen täällä....
...ja mekin istumme hyllyn päällä
Jorma Riihikoski on Anu Järvi-Uutelan vanhempainvapaan tuuraja ja hän kertoi kirjaston ATK-palveluista ja mitä ja miten verkosta löytää asioita.

Mitä kaikkea kirjastossa tehdään ? Entä mitä sieltä voi lainata? Kuinka hyvin me tunnemme oman kirjaston? Niinpä... oli aika ottaa asioista selvää ja lähteä tutustumaan kirjastoon. Monelle meistä kirjasto on kovinkin tuttu, mutta tiedämmekö sittenkään kirjaston monipuolisuudesta.... ja palveluista, joita sieltä saa....

Aihe ja kohde oli kiinnostava, sillä valtavan iso joukko marttoja kokoontui kirjastoon. Meille oli laitettu paikat lehtisaliin, jossa kirjaston johtaja Riitta Rantala virkailijoidensa kanssa otti meidät vastaan ja toivotti tervetulleeksi. Ensin kuulimme kirjaston historiasta ja hei saamme olla ylpeitä, että Mäntsälä oli niitä ensimmäisiä maalaispitäjiä (jostain olen lukenut, että jopa ensimmäinen), jonne perustettiin yleinen kirjasto. Tästä kiitos silloiselle kirkkoherralle Abraham Ehnroosille, joka kirjaston perusti vuonna 1847. Hänen kirjasto on edelleen tallella, tosin se ei ole yleisön nähtävillä. Joukossa on joitakin arvokkaitakin kirjoja ja kielissä löytyy...latinasta lähtien.

Kirjastoala on mennyt harppauksia eteenpäin tietokoneiden myötä. Kirjoja voi tilata netistä ja lainoja uusia ja e-kirjojakin on jo saatavilla. Aivan huikea määrä elokuvia löytyy kirjaston hyllystä, niin ja musiikkia.

Jokaisella virkailijalla on oma vastuualueensa ja niistä kuulimme. Kukin virkailija oli kerännyt oman vastuualueensa kirjoista meille kirjavinkkejä...he siis olivat ajatelleet, että millaisia me martat olemme...osasivatkohan laittaa meidät oikeisiin raameihin? No eihäm meitä voi raameihin laittaa eikä karsinoida...ihan tavallisiahan me olemme. Mutta hyviä vinkkejä saimme. Tietokoneeltakin näimme miten surffailla kirjaston sivuilla. Pientä tarjoiluakin meille oli varattu. Lopuksi teimme vielä kierroksen kirjastossa ja meille näytettiin kädestä pitäen mistä mitäkin kirjoja löytyy ja mistä löydämme musiikkia tai elokuvia.

Valtavan paljon työtä olivat tehneet vierailumme eteen. Kiitos!  Tunsimme itsemme hyvin tervetulleiksi ja ei voi muuta kuin todeta, että henkilökunta on tavattoman innostunutta ja motivoitunutta omaan työhönsä. Miten kukin puhui omista vastuualueistaan ja esitteli "omia" kirjojaan. Heitä oli mukava kuunnella...ja kuulla mikä on nyt in ja mikä out...noin niin kuin noissa tietokirjoissa...ei kukaan enää lainaa karppauskirjoja ja taitaa kuppikakutkin olla jo kohta pois muodista. Onkohan nyt raakaravinto nousussa...no ainakin keittokirjoja julkaistaan paljon...niin ja jos puutarhakirjat kiinnostavat, niin nyt kannattaa olla nopea ja lainata niitä, sillä kohta kaikki muutkin ovat niitä lainaamassa, kun lumi sulaa ja kädet rupeavat syyhyämään puutarhatöihin.

Kylläpä oli onnistunut vierailu. Oli hyvä mieli palata kotiin. Nyt tietää vähän enemmän missä kirjasto voi meitä auttaa...auttavat jopa tietokoneohjelmissa ja tablettien käytössä...no eipä olisi tullut minulle mieleen. Niin ja kirjastossa on myös tietysti tietokoneita myös asiakaskäyttöön ja siellä voi muuttaa vanhoja VHS-nauhoja uuteen muotoon...huh huh, kyllä ne kirjaston tädit ja sedät ovat monitaitoisia ja auttavaisia. Niin ja kyllä maailmassa ja meidän kirjastossa on paljon mielenkiintoisia ja ihania kirjoja, elokuvia ja musiikkia lainattavaksi.....kun vain joku lainaisi lisätunteja vuorokauteen, että kaiken ehtisi.