Keski-Suomen helmet kesäretki 2015

Matka alkaa...porukka koossa.
Ilolan maatila
Pappilan Pitojen lounas kutsuu.... ensin salaattipöytä.
Mattoa pitkin sai Jyväskylässä kävellä.
Neron portaat
Siellä se on...kuuluisa Monet!

MARTTOJEN KESÄRETKI IHASTUTTI - VAU!

Mäntsälän Martat tekivät tänä vuonna kahden päivän matkan Keuruun ja Mäntän maisemiin. Matka ”Keski-Suomen helmet” osoittautui nimensä veroiseksi monen helmen matkaksi. Kohteet olivat todellisia matkailun helmiä.

Ilolan maatila puolimatkan krouvina

Aamukahvit juotiin Metsäkansassa Valkeakoskella sijaitsevassa Ilolan maatilalla, jossa tehtiin myös lyhyt kävelykierros. Tutustuttiin tilalla oleviin eläimiin. Lampaat karitsoineen olivat kovasti juttutuulella.

Kaisa-piian opastuksella Keuruu tutuksi

Puolen päivän aikaan saavuttiin Keuruulle ja ehdittiin ennen lounaspöydän herkkuja ostoksille Vanhan Keuruun aittapuoteihin. Ostoskasseihin sujahti mitä kukin itselleen löysi. Keuruun vanha pappila on oiva ruokapaikka. Entisen pappilan kaikki huoneet on nimetty entisten kirkkoherrojen mukaan. Ennen lounasta kuulimme Pappilan Pitojen yrittäjän Nanna Rantasen lyhyen historiaesityksen. Maittavan lounaan jälkeen tapasimme Kaisa-piian, joka johdatti meidät Vanhan Keuruun nähtävyyksiin.

Keisarinna Sissi ja 1800-luku

Ennen opastuksen alkua ehdittiin pikaisesti vilkasta Pappilan Pitojen vintillä oleva keisarinna Sissi-nukkenäyttely. Kymmenittäin nukkeja, jotka oli puettu upeisiin vaatteisiin. Liisi Valjuksen tekemät nuket ja hänen nukeille ompelemat vaatteet. Näyttelyyn on vapaa pääsy ja se on avoinna klo 11.30-15.30. You Tubessa löytyy filmiä Lisyval 3107. https://www.youtube.com/watch?v=G7xaqNM4-2c  ja https://www.youtube.com/watch?v=n0FYL2SaWuI.

Keräilijän taivas

Keuruun rautatieasemalla tapasimme Kosken pariskunnan ja heidän usean vuosikymmenen keräilyn tulokset. Asemarakennuksen muutama huone täynnä astioita, kauppatavaroita, nukkeja….. Siellä näki mitä tapahtuu, kun keräilyvimma iskee.

Keruun vanha kirkko

Keuruun vanhassa kirkossa kuultiin monta tarinaa entisaikojen kirkkomatkoista ja kirkkokäynneistä. Ennen sisälle menoa katseltiin valtavan pitkää katoksen alle sijoitettua kirkkovenettä, joka kertoi entisten aikojen pitkistä kirkkomatkoista. Sisällä kirkossa kuulimme miksi paremman väen kirkkopenkit oli erotettu ovella käytävästä ja miksi välillä istuttiin selkä alttarille päin. Välillä taivuteltiin päitä kohti kattoa, kun Kaisa-piika kertoi kirkon maalauksista. Kaisa-piialta eivät tarinat loppuneet. Käytiin vielä sakastissakin katsomassa vanhoja kirkkotavaroita. Kuultiin häpeäpenkistä ja kirkkorangaistuksista. Sitten olikin aika vilkutella mainiolle oppaallemme ja jatkaa matkaa.

Kirkosta kirkkoon

Kun Keuruun kirkosta lähdettiin, niin kohta jo oltiin taas kirkossa – Petäjäveden vanhassa kirkossa. Unescon maailmanperintökohteeksi vuonna 1994 päässyt kirkko oli mykistävä. Ennen kirkkoon menoa nautittiin retkikahvit. Kirkko on rakennettu 1760-luvulla. Viime vuonna kirkko täytti 250 vuotta. Kirkossa oppaan tarinoita kuunnellessa ei voinut olla ihailematta rakentajien taitavuutta. Seiniltä ja katosta löytyi rakentajien nimikirjaimia ja puumerkkejä sekä alttarin alta matkamiehen suojeluspyhimyksen Pyhän Kristoforoksen puinen veistos. Kirkko-opas oli täälläkin asiansa osaava, joka kertoi selkeästi kirkon historiasta.

Yökylässä Jyväskylässä

Jyväskylässä majoituttiin Cumulus-hotelliin kaupungin keskustassa. Iloinen puheensorina täytti hotellin ravintolan marttojen nauttiessa illallista. Ruokailun jälkeen ehti tekemään vielä tuttavuutta kaupungin kanssa. Jyväskylän kuuluisalle harjulle pääsi kipuamaan Neron portaita pitkin. Harjulta avautuikin hieno näköala kaupunkiin.  Ehdinpä vielä kurkistamaan Toivolan vanhalle pihalle. Piha oli jo hiljentynyt, mutta hiljaisenakin oli mielenkiintoisen tuntuinen. Sinne täytyy mennä joskus uudelleenkin.

Mänttä teki vaikutuksen

Seuraavana päivänä suunnattiin Mänttään. Loistava opas Serlachius museo Göstassa kertoi museon taideteoksista. Uudessa paviljongissa tutustuimme ”Toisten taidetta”- näyttelyyn ja Joenniemen kartanon puolella ”Malli ja hullu kuvailija”- näyttelyyn. Niin ja näimmepä me kuuluisan Monet`n maalauksen...... tämäpä yllätys! Aikaa jäi myös ostoksiin Göstan monipuolisessa museokaupassa.  Ryhmä yllätti matkanjohtajan ja ojensi kauniin ”Paperiperkele” – kirjan kiitoksesi matkajärjestelyistä. Ihana yllätys, joka vei ihan sanattomaksi puheliaankin ihmisen. Kiitos ja kumarrus!

Perinteinen Mäntän klubi marttojen lounaspaikkana

Martat nauttivat lounaan perinteikkäässä Mäntän Klubissa. Alkupalat ja keitto sekä jälkiruoka olivat tarjolla noutopöydässä, mutta pääruoka tarjoiltiin pöytiin. Herkullinen ruoka oli täälläkin. Ruokailun jälkeen jaksoi taas jatkaa tutustumisia Mäntän upeisiin kohteisiin.

Hannes Autereen puuveistokset Mäntän kirkossa

Mäntän kirkossa on 35 Hannes Autereen veistämää puuveistosta. Jo taidemuseosta tuttu opas esitteli kirkon ja kertoi raamatun tarinoin puuveistoksista. Eikä olisi Mäntässä kirkkoakaan ilman Serlachiusta.

Sihteeri Solveig Markkasella oli tiukat kriteerit

Kirkosta kävelimme Serlachius- museo Gustafiin.  Siirryimme muutamia vuosikymmeniä ajassa taaksepäin vuoteen 1951. Kohtasimme asemastaan ylpeän ja arvostaan tietoisen sihteeri Solveig Markkasen. Meidän ryhmä yritti yhtiöön töihin, mutta menestys ei kovin kehuttava ollut.

– No, mutta onko rouva menossa tukkikämpälle, kun on pukenut farkut jalkaan? tenttasi Solveig vierailijalta. Solveigilla oli itsellä saumasukat tarkasti ojennuksessa. Kun selvisi, että joku osasi tehdä ruokaa, niin hänelle avautui työpaikka yhtiön insinöörin emännöitsijänä. Konttorin puolella piti osata ruotsia ja tarjoilijat testattiin laittamalla pimeään komeroon. Kyllä me nauroimme vedet silmissä. Pääsimme vielä tekemään itse paperiakin museon oppaan opastamana. Olipas mukavaa. Draamaopastuksen lisäksi tutustuimme ”Paperiperkele”- näyttelyyn. Näyttelyssä tuodaan draaman keinoin esille Serlachius yhtiön synty.

Pullakahvit ja ostoksia

Ennen kotimatkaa nautimme vielä maukkaat pullakahvit Gustafissa ja mahdollisuus oli myös ostoksiin Gustafin museokaupassa. Yhteiskuva Gustafin portailla klik, klik ja sitten bussiin.

Yllätyskäynti viinitilalla

Yllätyksenä matkustajille poikkesimme vielä Pälkäneellä Rönnvikin viinitilalla. Viinitilan ravintolassa sai maistella vuoden tilaviiniksi tänä vuonna valittua Rönnvikin makeaa jälkiruokaviiniä, josta löytyi myös seurustelujuomaksi sopiva vähemmän sokeria sisältävä viini. Tilan puodissa oli tarjolla suuri valikoima tilan viinejä.

Kaikki kiva loppuu aikanaan ja niin meidänkin hieno matka oli enää pientä kotimatkaa vaille valmis. – Olipas upea matka, totesi jokainen. Omien jäsenten lisäksi matkalla oli mukana muutama marttojen ystävä ja olipa meillä mukana yksi martta Roihuvuoresta Helsingistä. Hiukan tässä viriteltiin uusia yhteistyömahdollisuuksiakin.

Kiitos kaikille mukana olleille!