Kesäretki Vallan mainio kartanokierros

Pääsimme yhteiskuvaankin.
Jo meitä ennen oli käynyt marttoja... v.1954 Wanhalinnojen vieraina.
Kartanossa oli esillä vanhoja valokuvia.
Kotimatka alkaa......

Mäntsälän Marttojen ja marttojen ystävien tämän vuoden kesäretki suuntautui Varsinais-Suomeen.  Retkikohteiksi oli valittu Liedon Vanhalinna, Nautelan kartano, Pyhän Henrikin ekumeeninen taidekappeli ja Brinkhallin kartano. Menomatkalla kahvit juotiin Muurlan lasin valoisassa kahvilassa. Samalla oli mahdollisuus tehdä ostoksia. Jonoa syntyi sen verran kassalle, että hiukan piti aikataulun joustaa.

Ensimmäinen kohde Vanhalinna

Vanhalinna on tänä päivänä Turun Yliopistosäätiön omistuksessa. Se on mielenkiintoinen käyntikohde, jossa voi tutustua Ester ja Mauno Wanhalinnan kotimuseoon vuonna 1930 valmistuneessa kartanossa, Elämänlanka-näyttelyyn, maaseudun vuoden kiertoon Idän ja lännen maa-näyttelyssä ja syksyllä aukeaa jälleen arkeologinen näyttely. Kohteessa on myös vaihtuvia näyttelyitä.

Ryhmänne jaettiin puoliksi ja tutustuimme opastetulla kierroksilla Elämänlanka-näyttelyyn ja Wanhalinnojen kotimuseoon. Vaihtuvana näyttelynä oli Kupittaan Savesta kertova näyttely "Kun puhutaan keramiikasta - puhutaan Kupittaasta". Tähän näyttelyyn oli mahdollisuus tutustua omin päin. Esillä oli Kupittan Saven (1921-1969) valmistamia tuotteita. Jokainen löysi näyttelystä varmasti itselleen tuttuja esineitä. Olihan tuo Kupittaan Savi sen verran tunnettu valmistaja ja sen tuotteeet suosittuja.

Elämänkierto-näyttely kertoo naisen elämän kiertokulusta

Elämänkierto-näyttelyssä käydään läpi naisen elämä syntymästä hautaan. Pätevä opas kertoi elävästi naisen elämän tärkeistä merkkipaaluista ennen aikaan. Kuulimme mm., että viinan poltto oli aikaisemmin nuorten neitojen tehtävä (silloin, kun se oli laillista). Opas kertoi myös, että ryijyn valmistaminen ennen naimisiin menoa kuului myös naisen tehtäviin. Jos oli vielä epävarma sulhasesta, niin ryijyjä valmistettiin kaksi: oma sulhasen suvun mallin mukaan ja toinen morsiamen oman perinteen mukaisesti. Häät kestivät monta päivää ja hääpuvun värinä oli musta ja morsiamella oli päässä ennen aina kruunu. Varsin mielenkiintoinen näyttely ja sopi hyvin marttojen retkiohjelmaan.

Linnavuorelle 200 porrasta

Kohde on nimensä (Vanhalinna)  mukaisesti vanha linnan paikka. Paikalla on sijainnut vanha puolustuslinna, joka jäi pois käytöstä, kun alettiin rakentaa uutta linnaan – Turun linnaa 1200-luvulla. Vanha linna sijaitsi korkealla linnavuorella, joka kohoaa nykyisen kartanon  vieressä. Osa martoista ehti kivuta Linnavuorelle ihailemaan upeita Aurajoen kansallismaisemia. – Kannatti kiivetä 200 porrasta huipulle. Maisemat olivat hienot, todettiin yhdestä suusta. Alhalla levittäytyi Aurajokilaakson kansallismaisema.

Linnavuoren laella levittäytyi värikäs luonnon kukkien matto. Mutta mitä olivat nuo valkoiset kukat tuolla kauempana? Kävely kukkien luo paljasti niiden olevan matalia Juhannusruusuja. Olipa kaunista. Hetki ylhäällä ja sitten rappuja alas. Matkan varrella oli opastauluja, joista pystyi seuraamaan mikä oli ollut merenpinnan korkeus milloinkin...siis tuhansia vuosia sitten.

Nälkä tyydytettiin Nautelan kartanossa

Ruokakohteeksi oli valittu Nautelan kartano Liedossa. Kartano ottaa ryhmiä vastaan tilauksesta ja se on suosittu juhlien pitopaikka. Marttoja odotti herkullinen noutopöytä. Kartanon emäntä Merja Jokila oli ansaitulla lomalla, mutta meille oli ruuan valmistanut mainio pitoemäntä Kavalton tilalta, Heli. Uusia perunoita Rymättylästä, possunfilettä ja broilerivuokaa.... isoäidin salaattia, kotijuustoa, joka syötiin viimeiseen muruseen asti. Niin ja olihn pöydässä sillit ja muut lisukkeet, saaristolaisleipää, yrittileipää ja mitä kaikkea vielä! Lieto-opas kertoi ruokailun ohessa  Nautelan kartanon historiasta ja miten kartano oli päätynyt nykyiselle omistajasuvulle 1970-luvun lopulla.

Pyhän Henrikin ekumeeninen taidekappeli ... upea

Ruokailun jälkeen suuntasimme kohti Pyhän Henrikin ekumeenista taidekappelia Turun Hirvensalossa. Ajettiin läpi Turun Aurajoen vartta. Matkanjohtajana toiminut puheenjohtajamme Marjut kertoili Turun nähtävyyksistä ja kun ohitimme Väinö Aaltosen museon, kuultiin miten Väinö Aaltonen liittyy Mäntsälään....

Kappeli valmistui vuonna 2005 kaikkien Suomessa olevien kirkollisten yhteisöjen käyttöön. Arkkitehti, professori Matti Sanaksenahon suunnittelema rakennus on kuin väärinpäin käännetty vene. Vene on ekumenian tunnuskuva.  Arkkitehtikilpailun voittaneen työn nimi oli tosin Ikhthys, joka on kreikkaa ja tarkoittaa kalaa. Kala on kristittyjen jakamattoman alkukirkon tunnus. Kun kirkkoon tulija avaa oven, hän astuu kuin suunnattoman suuren kalan vatsaan. Kahdensadan hengen kirkossa kaikki sisärakenteet ovat suomalaista mäntypuuta: lattiat, seinät, alttari ja penkit. Luonnonvalo valaisee alttarin. Kirkon opas kertoi, että arkkitehdin määräyksestä kirkossa pitää olla aina luonnonkukkia. Siellä ei saa käyttää muita kuin luonnonkukkia. Kaunis keltainen niittyleinikkikimppu koristi alttaria meidän vierailupäivänä. – Talvella kaivan lumen alta mustikanvarpuja, kertoi opas.

Oppaan tarinoinnin jälkeen laulettiin Suvivirsi. Kauniisti soi. Olihan meidän joukossa monta mestarilaulajaa. Aikaa oli myös tutustua kirkossa olevaan "Apostolien autot" - näyttelyyn. Koska kyseessä on taidekappeli, niin kohteessa on kappelin oman taiteen lisäksi myös vaihtuvia taidenäyttelyitä.

Ulkoapäin katsottaessa ei kyllä totta tosiaan arvannut mikä näky kohtaa tulijan. Tumma ulkokuori ei paljasta kirkon valoa. Alttari kylpi valossa - ja kaikki luonnon omaa valoa. Tuonne teksisi mennä vielä uudestaan.... yksin. Istua ihan hiljaa penkillä ja antaa ajatusten kulkea.

Hovimäki rupesi elämään....

Kesäretken etäisin vierailukohde oli Brinkhallin kartano Turun Kakskerrassa. Kartano on ehkä paremmin tunnettu TV2:n historiasarjan Hovimäkenä. Sarjaa filmattiin aikoinaan täällä. Kartano on Suomen Kulttuuriperinnön Säätiön hallinnassa. Alueen rakennukset ovat enimmäkseen 1790-luvulta. Sisätilat on remontoitu 1920-luvun malliin. Silloin kartanossa tehtiin viimeinen sisäremontti ja yläkertaan rakennettiin mm. kylpyhuone. Kartanon englantilainen puisto on maamme vanhimpia maisemapuutarhoja.

Brinkhallin Ystävien puheenjohtaja Outi Kauppi esitteli innostuneena kartanoa martoille. Opastuksessa tuli ilmi hänen paneutuminen koko sydämellään kartanon hyväksi tehtävään työhön. Hänellä oli monta tarinaa kerrottavana. Brinkhallin Ystävät on perustettu auttamaan kartanon hoidossa. Heidän toiveena on saattaa kartano entiseen loistoonsa. Paljon tehdään talkoita mm. joka kevät ja syksy hoidetaan ja huolletaan puutarhaa.

Kartanon lisäksi piha-alueella on kaksi kavaljeerisiipeä, joista toisessa on kahvio ja toisessa vuokrattava monitoimitila, jossa nyt oli taidenäyttely. Pihalta löytyy myös vanha pakaritupa, jossa sielläkin oli esillä taidetta. Taidetta löytyi myös kahvion seiniltä. Kahviosta sai ostaa kahvin kanssa leivonnaisia ja myynnissä oli myös kirjallisuutta ja Brikhallin ystävien valmistamia "matkamuistoja", mm. ranteen lämmikkeitä (joille olisi tätä kirjoittaessa käyttöä, mutta valitettavasti ovat kotona...).

Partiolaisten Metsäkirkko

Osa martoista lähti tutustumaan myös Metsäkirkkoon, jonka partiolaiset ovat rakentaneet kartanon vieressä olevaan metsään. Opastein merkitty polku vei omenapuutarhan läpi niityn laitaa metsään, josta metsäpolkua pitkin käveltiin Metsäkirkkoon. Polku oli hyvin merkitty ja reitin varrella meitä ilostutti puupökkelöistä vlamistetut puu-ukot. Hauskoja. Matkaa kartanolta kertyi n. 300 m.

Ison kiven kylkeen oli kiinnitetty puinen iso risti. Puiden väliin pingotetusta köydestä roikkui kynttilälyhty ja olipa kirkossa oma kellokin, kaksi metallista puikkoa, joita yhteen lyömällä saatiin kaunis kellojen ääni. – Vaikuttava luonnon oma kirkko, todettiin ja kuultiin Outi Kaupin lausuma kaunis runo. Pieni alttarikin ristin edessä oli - luonnon oma kivi.

Kotimatkalla pysähdys Tuorlan Majatalossa

Kesäretken viimeinen kohde oli Kaarinassa sijaitseva Tuorlan Majatalo, jossa nautittiin kahvit ja tehtiin ostoksia. Majatalon puodissa on myynnissä lähialueen tuotteita. Kotimatka sujui joutuisasti ja Mäntsälässä oltiin ohjelman mukaisesti vähän ennen klo 21. – Olipas mukava matka, todettiin ja toivoteltiin hyvää kesää.