Kesäretki Mikkeliin 2018

Aamukahvit nautittiin Kahvila Heilassa Heinolassa.
Puheenjohtajakin istahti yhdelle tuolille.

Kesäretkellä kukaan ei ollut yksin

”Tuhannet kerrat kanssas ollut oon yksin” laulaa Katri-Helena suositussa laulussaan ”Vasten auringon siltaa”. Samanniminen on taiteilija Kaarina Kaikkosen teos, joka löytyy Mikkelistä Kirkonvarkauden sillan kupeesta. Laulun sanat innoittivat taiteilijaa hänen luodessaan taideteoksen viime kesän asuntomessualueelle Mikkelissä. Mäntsälän Martat kävivät tutustumassa teokseen kesäretkellään eikä marttojen retkellä kenenkään tarvinnut olla yksin. Taideteos kiinnosti, sillä teos on valettu mäntsäläläisessä Erikoisvalu Haimela Oy:ssä, jossa on valettu monet taiteilijan teokset. Erikoisvalu Haimela, joka aikaisemmin tunnettiin nimellä Erikoisvalu H.Laakso, taitaa vaativat erikoisvalutuotteet.

Taideteos Vasten auringon siltaa koostuu 12 pinkistä erimallisesta tuolista. Jokaisen tuolin vieressä on kaksilyhtyinen valaisin. Taiteilija ajatteli yksinäisiä ihmisiä, jotka kaipaavat vierelleen toista. Hän toivoi, että teoksen äärellä ihmiset voisivat kohdata. Teos sijaitsee luonnonkauniissa kalliorinteessä, josta on upea näkymä Saimaalle. Muutamat kokeilivat istumistakin tuoleilla. – Kannatti pysähtyä ja käydä katsomassa tämä teos, todettiin bussissa, kun marttojen matka jatkui.

Tänä vuonna Mäntsälän Marttojen kesäretki vei martat Mikkeliin. Opastetulla kiertoajelulla kaupunki tuli tutummaksi. Kuultiin monet tarinat kaupungin historiasta ja nykypäivästä. Martat tutustuivat myös Tertin kartanoon, jossa nautittiin maittava lounas Pehtoorin pöydästä ja tehtiin puutarhakierros. Kartanon emäntä Peppiina Pylkkänen kierrätti ryhmää kartanon laajalla piha-alueella ja martat pääsivät tutustumaan vanhan navetan raunioihin tehtyyn muuripuutarhaan. Yrttipuutarhassa maisteltiin yrttejä. Tertin isossa puodissa sai kulutettua euroja. Kotiin viemiseksi ostettiin monenlaista hyvää ja tarpeellista myymälän laajasta valikoimasta.

Puutarhoja katseltiin myös Mikkelipuistossa, jossa on puiston eri yhteistyökumppaneiden suunnittelemia ja toteuttamia mallipuutarhoja. Lämmin toukokuu ja alkukesä olivat saaneet puutarhat kukoistamaan ja kauniita istutuksia oli kaikkialla. Mikkelipuiston vieressä sijaitsee Kenkävero. Entinen pappila, josta on muotoutunut tunnettu matkailukohde. Moni jaksoi kierrellä täälläkin vielä puutarhassa, mutta moni suuntasi myös ostoksille Kenkäveron myymälöihin.

Kyyhkylän kartanon Navettagalleriassa nousi hymy huulille. Toisten roska ja loppuun käyttämä esine on ITE-taiteilija Ritva Nurmen taideteoksen alku. Halauksen kera taiteilija otti ryhmän vastaan esitelleen luomiaan teoksiaan, jotka ovat levinneet jo Navettagallerian ulkopuolellekin. Taiteilija kertoi teosten takaa löytyvistä esineistä.  Mistä nämä kaikki ideat syntyvät, ihmeteltiin. – Ne vaan tulevat, kun saan esineen käteeni, totesi taiteilija. Taiteilija on nimennyt myös teokset hyvin persoonallisesti. Jos ei arvannut teoksen alkuperää, nimi saattoi paljastaa sen olleen kastelukannu, tiskiharja tai joku muu joskus hyvinkin arkinen esine. Polvisuojuksista oli syntynyt kaksosvauvat seinäkoristeeksi. Sukkahousuista taiteilija oli valmistanut itselleen päähineen. Päähineen alkuperä selvisi vasta Ritva Nurmen ottaessa päähineen päästään ja avattua turbaanin. Navettagalleriassa voi vapaasti poiketa, vaikka taiteilija ei ole itse paikalla. Ovet ovat avoinna päivittäin. – Olen ennenkin täällä poikennut, mutta tämä käynti antoi enemmän, kun taiteilija oli itse paikalla, totesi marttojen kesäretken suunnittelija Marjut Jokinen.  Navettagalleriasta suunnattiin Kyyhkylän kartanoon kahville ennen kotimatkaa. Paluumatkalla puheenjohtaja kehotti marttoja miettimään jo ensi kesän retkikohdetta, sillä marttojen toimintaan on kuulunut kesäretki alkuvuosista lähtien ja perinne jatkuu.