Juhlamessu - Espoon hiippakunta 10 vuotta

Kirkon käytävät täyttyivät vieraista.
Vieraat viihtyivät.
Iloisia ilmeitä kahvipöydän takana.
Keskikäytävä päättyy altarille, jossa on Bernhard Reinholdin maalaama alttaritaulu Paimenten kumarrus.
Martat tapasivat. Tuttu martta Nurmijärveltä oikealla. Vasemmalla Liisa Helin, Mäntsälän Marttojen puheenjohtaja vv. 1996-2004.
Urkuparvi
Kirkossa tapasi myös tuttuja.
Kirkkokahvien jälkeen piti kuljettaa tavarat pois kirkosta.
Tavarat vietiin viereiseen huoltorakennukseen.
Kirkonmäellä on Karjalan neito patsas, Karjalaan jääneiden muistoksi. Kuvanveistäjä Heikki Varja.
Kirkonmäellä riitti väkeä ihmisten odotellessa kuljetuksia.
Bussit noutivat vieraita kohti kotikuntiaan.

Espoon hiippakunta täytti 10 vuotta. Juhlamessu pidetiin hiippakunnan suurimmassa kirkossa - Mäntsälän kirkossa. Seurakunta odotti suurta määrää osallistujia ja pyysi marttoja tarjoiluavuksi.  17 Mäntsälän Marttojen jäsentä lupautui tarjoilutehtäviin.

Juhlamessu toteutettiin Namibian savannilla-juhlamessuna. Liturgia ja saarna piispa Tapio Luoma ja emerituspiispa Mikko Heiska. Messussa lauloi hiippakunnan suurkuoro. Kirkkokahveja nautittiin kirkossa useammasta kahvipisteestä. Jokaisen kahvipöydän takana olivat martat tarjoilemassa. Kahvin kanssa oli tarjolla korvapuusteja. Kahvitettavia lienee ollut hiukan alle  1000 henkeä. Paikkoja kirkossa on 1500 hengelle.

Marttojen työ oli huomattu niin oman seurakuntamme kuin vieraidenkin taholta. Saimme kiitokset Mäntsälän seurakunnan 2. kappalaiselta Päivi Laalolta:

Hei Marjut!

Messu ja kahvitus kirkossa tänään sujuivat mallikkaasti ja sujuvasti. Iso kiitos siitä kuuluu teille Martoille. Toivon, että välität kiitokseni kaikille mukana olleille. Tapiolan seurakunnan kirkkoherra totesi Facebook-sivullaan näin: "Mäntsälän martat tekivät ruokkimisihmeen kahvittaessaan satoja kirkkovieraita Espoon hiippakunnan 10-vuotisjuhlamessussa."

Aurinkoisia kevätpäiviä ja hyvän Jumalan siunausta!

Päivi Laalo

2. kappalainen