Juhlamessu adventtina 2016

Kirkko kuvattu viikko Juhlamessun jälkeen.
Seurakunnan emännältä Annelta saimme hyvät ohjeet ennen tarjoilun alkua.

Vuosi 2016 oli Mäntsälän kirkon juhlavuosi. Nykyinen kirkko on seissyt kirkonmäellä vuodesta 1865 ja käyttöön kirkko vihittiin ensimmäsienä adventtina 1866.

Juhlamessu sata vuotta myöhemmin keräsi noin 800 hengen ylseisön. Seurakunta tarjosi kirkkoväelle kirkkokahvit pullan kera messun jälkeen kirkossa. Noin suuren väkimäärän kahvittaminen vaatii melkoisen joukon kahvin tarjoajia ja seurakunta tarvitsi siihen apujoukkoja.

Mäntsälän Martat antoivat mielellään talkooapua ja lähes kaksikymmentä vapaaehtoista marttaa kokoontui kirkon viereiseen huoltorakennukseen kymmenen jälkeen valmistautumaan tarjoilutehtäviin.

Seurakunnan emännät olivat keittäneet kahvit valmiiksi ja pullatkin oli jo viety aamulla kirkkoon tarjoilupöytien alle odottamaan kahvituksen alkua.

Me martat jaoimme työtehtävät. Kuka meni ylös lehterille, jonne oli laitettu kaksi tarjoilupöytää Alhaallakin oli neljä kahvipaikkaa ja sitten tarvittiin vielä muutama juoksumartta, joka haki lisää kahvia, kuuma vettä teetä varten jne. Muutama martta valmistautui viemään kahvit tarjottimella huonommin liikkuville ja liikuntaesteisille.

Kun kirkonmenot olivat ohitse kaikki parikymmentä marttaa kiirehtivät kirkkoon termoskannujen kanssa. Se olikin melkoinen rivi kahvikannuja, joita huoltorakennuksesta kirkkoon kannettiin.

Ripeästi toimien saatiin kahvitarjoilu alkamaan heti, kun viimeiset laulut  ja papin ohjeet oli kuultu. Kovin olivat ihmiset tyytyväisiä kahvista. Kuten yksi martoista sanoi: "Näillä kiitoksilla elääkin seuraavan vuoden."