Itsenäisyyspäivän juhla 2016

Sali odottaa vieraita

Mäntsälän Martat ovat joka toinen vuosi tarjoilemassa kunnan ja seurakunnan järjestämissä Itsenäisyyspäivän juhlissa seurakuntakeskuksessa. Jaamme tarjoiluvuoron Mäntsälän koti- ja maatalousnaisten kanssa. Vuonna 2016 oli jälleen meidän vuoromme.

Kuusi vapaaehtoista marttaa hoiti pöytien kattamiset, tarjottavien esillepanon ja juhlien kahvitarjoilun.

Itsenäisyyspäivän juhlinta alkaa lipunnostolla kunnantalon pihalla. Lipunnostosta huolehtivat pariolaiset. Seuraavaksi on vuorossa jumalanpalvelus kirkossa ja kirkonmenojen jälkeen seppeleiden lasku ja kunniavartiot Sankarivainajien muistomerkillä.

Itsenäisyyspäivän juhla pidetään seurakuntakeskuksessa, jossa on ensin kahvitarjoilu. Kahvin jälkeen partiolaiset tuovat Suomen lipun saliin ja juhla jatkuu erilaisin esityksin.

Tänä vuonna kuulimme runonlausuntaa, lasten esittämänä tiernapojat hiukan eri tavalla esitettynä. Juhlapuheen piti kirjailija Kirsi Manninen. Kuulimme myös lauluesityksiä. Esiintyjinä mm. Mäntsälän mieskuoro. Lopuksi lauloimme yhdessä Maamme laulun ja partiolaiset veivät Suomen lipun salista.

Juhlien jälkeen on aina myös siivouksen aika, niin tälläkin kertaa. No emme me ihan harjan varteen joutuneet, mutta korjasimme likaiset astiat seurakunnan emännille, pöytäliinat pyykkiin ja tuolit pinoon  ja varastoon. Pöydät pois varastosta ja paikalleen saliin. Valmista tuli ja sitten olikin aika lähteä kotiin. Kiitos taas kerran kaikki vapaaehtoiset.