Itsenäisyyspäiväjuhla - martat tarjoilemassa

Kaikki on valmista. Hetki rennommin.
Suomen lippu on saapunut.
Juhlapuhe Tuula Ilvonen

Itsenäisyyspäivää vietetään Mäntsälässä perinteisesti kunnan ja seurakunnan järjestämällä ohjelmalla. Päivä aloitetaan lipunnostolla kunnantalon pihassa, jossa partiolaiset nostavat viisi Suomen lippua lipputankoihin klo 9.00.  Kello 10 alkaa juhlajumalanpalvelus kirkossa ja kirkon jälkeen on muistohetki sankarihaudoilla.

Päiväjuhla seurakuntakeskuksessa alkaa klo 12.00. Juhla aloitetaan kirkkokahvilla. Joka toinen vuosi kahvitarjoilun hoitavat Mäntsälän Martat. Seurakunta on hoitanut tarjottavat ja seurakunnan emäntä keittää kahvit, mutta me martat katamme noutopöydät ja huolehdimme tarjottavien esille panosta, kaadamme kahvia, keräämme käytetyt astiat ja siistimme pöydät ja laitamme pöydät ja tuolit juhlan jälkeen paikalleen.

Meitä oli tänä vuonna kahdeksan marttaa töissä. Joka kerta löytyy helposti tarpeeksi marttoja töihin. josta suuri kiitos kaikille. Päivän aloitimme klo 9.30 liinoittamalla nouto- ja kahvipöydät. Sen jälkeen asettelimme noin kolmesataa kuppia lautasineen kahteen noutopöytään, taittelimme siniset lautasliinat kuppeihin, lusikat mukaan. Itsenäisyyskynttilät kynttiläjalkoihin ja jokaiseen pöytään omansa. Viimeiseksi vielä tarjottavat pasteijat ja kinuskitäytekakut tarjolle. Sitten ei muuta kuin odottamaan vieraita.

Ensimmäiset vieraat saapuivatkin jo hyvissä ajoin. Kaikki eivät ehkä osallistuneet juhlajumalanpalvelukseeen, vaan tulivat suoraan juhlaan. Martoilta sujui tarjoilu ammattitaidolla. Jos oli tarvetta, niin pasteijat ja kakut kahvikuppeineen tarjottiin ihan pöytään asti.

Kahvin jälkeen alkoi itse juhla, joka alkoi Suomen lipun tuomisella ja lippulaululla. Nuoren tervehdyksen juhlaan toi opiskelija Milla Kuisma. Tämän jälkeen kuulimme mezzosopraano Kaisa Vuorelan esittämänä ja kanttori Johanna Linnan häntä pianolla säestämänä kaksi laulua: Suomenmaa ja Tuutulaulu.

Runoja sodasta ja rauhasta esitti Nuorten teatteri Spiraali ohjaajananaan Mia Pätsi. He esittivät seitsemän runoa, jonka jälkeen Mäntsälän musiikkiopiston puhaltajatrio: Juho Pöykkö ja Verneri Lämsä trumpetilla ja Pekka Ahtiainen Tenoritorvella esittivät Fanfaarin ja Jean Sibeliuksen Soi kunniaksi luojan.

Juhlapuheen piti Mäntsälän lukion rehtori Tuula Ilvonen. Juhlapuheen jälkeen esiintyi Mäntsälän Mieskuoro johtajanaan Pekka Itkonen. Kuoro esitti Suomen laulun, Suomalainen rukous ja viimeisenä Finlandi-hymni.  Lopuksi lauloimme kaikki yhdessä Maamme ja sen jälkeen partiolaiset kuljettivat lipun pois salista.  Juhlallinen osuus päättyi, mutta juhlan jälkeen oli mahdollisuus vielä katsoa filmi valtiomies Juho Niukkasen syntymän 100-vuotisjuhlasta.

Osa juhlavieraista jäi filmiä katsomaan kuten me martatkin. Teknisten ongelmien jälkeen filmi onneksi saatiin pyörimään ja filmi nähtiin.

Filmin jälkeen martat keräsivät liinat pöydistä, tuolit salista, asetimme pöydät paikalleen ja asetimme tuolit uudestaan oikeille paikoille seurakunnan emännän ohjeiden mukaisesti. Kun kaikki näytti kuten pitääkin, marttojen työtehtävä oli suoritettu. Seurakunnan kiitosten saattelemina  lähdimme tyytyväisinä kotiin. Suuret kiitokset kaikille mukana olleille!