Globe Hope - kierrätystä tunteella

Mäntsälän Martat hyppäsivät tilausajobussin kyytiin ja lähtivät tutustumaan Globe Hope yritykseen ja sen toimintaan.  Idea matkaan oli tullut yhdeltä jäseneltä. Kohde oli mainio vierialukohde, sillä tämän vuoden teemana meillä on mm. kierrätys.

Maaliskuussa kuulimme Kiertokapulan edustajan kertomana jätteiden, muovin, lasin ja metallin ym. kierrätyksestä. Nyt sitten saimme tietoa miten Golbe Hope vastaa omalta osaltaan käytöstä poistettujen vaatteiden ja ylijäämäkankaiden kierrätyksestä.

Yrityksen perustaja ja toimitusjohtaja Seija Lukkala kertoi miten kaikki oli saanut alkunsa ja mikä on yrityksen tooimintaidea. Mistä he sitten saavat näitä hyväkuntoisia vaatteita ja kankaita? No heillä on hyvät verkostot. Osa yrityksistä ottaa yhteyttä ja tarjoaa käytöstä poistettuja henkilökunnan työvaatteita Globe Hopen myymälään kuluttajien ostetttaviksi. Osasta heille tulleista vaatteista, asusteista, kankaista jne. suunnitellaan jonkun toisen yrityksen pussukoiksi, laukuiksi, huiveiksi tms. Varastossa oli  hyväkuntoisia vaatteita mm. Ruotsin armeijan talvimantteleita, purjeita, leikkausliinoja, käytöstä poistettuja työvaatteita, jotka odottivat uuden elämän saamista.

Jos joku tietää mitä kaikkea varastossa on, saa kyllä kymmenen pistettä ja papaukaijamerkin. No kyllä heillä oli ihan selviä merkintöjä, jotka avautuvat omalle henkilökunnalle, mutta me kävijät katselimme silmät pyörienä. Ihailimme yrityksen taitavuutta leikata vaatteista niin minoita uusia vaatteita. Eikö olekin kiva pukea päälle vaate, jolla on oma tarina. Sitä tuntee ihan pelastavansa pienen osan maapalloa. Niinpä kerrankin oli hyvä omatunto kassakoneen kilistessä.

Muistatko sen valtavan lakanan, joka peitti Eduskuntatalon julkisivua, kun rakennus oli remontissa? No sekin on päätynty Globe Hopen käsittelyyn. Myymälässä oli myynnissä kankaasta valmisttettuja uusiotuotteita. A piece of  Finnish Parliament House.

Kyllä tuo kaikki suunnittelu ja valmistus vaatii taitavuutta ja näppäriä käsiä. Ei varmasti ole ihan helppoa pujotella ja ommella turvavöistä laukku. Nummelassa tehdään kaikki suunnittelutyö ja mallikappaleiden ompelu, mutta vaatteiden valmistus tapahtuu siitten muualla Suomessa ja Virossa.

Kaikissa Globe Hopen tuotteissa on heidän oma tuotelappu ommeltuna. Joksus oli kokeiltu, että nimilappu ommellaan huomaamattomasti suamaan, mutta siitäpä asiakkaat eivät pitäneetkään, vaan halusivat nimenomaan, että tuottesta on nähtävissä, että on Globe Hopen valmistava uusiotuote. Me kuluttajat ollaan siis ylpeitä kierrättäjiä.

Mielenkiintoinen ilta ja kovin olimme tyytyväisiä vierailusta. Hyvin me sinne mahduimme, vaikka mukana oli yli 30 marttaa ja muutama marttojen ystäväkin. Myymälä on muuten avoinna arkisin Vihdin Nummelassa. Kannattaa ppoiketa, kun ohi ajatte. Koivn pitkä ei ole matka Hanko-Porvoo-tieltä.